چکیده:
این مقاله با تبیین جامعه شناختی، به بررسی بنیانهای گفتگو در اندیشه امام خمینی(ره) ، با استفاده از روش اسنادی وتحلیل محتوی متون وتاکیدبرادبیات نظری تحقیق برگرفته ازآیات قرآن وتئوری رهبری فرهمندانه ماکس وبر و تئوری انقلاب کرین برینتون می پردازد. دربخش اسنادی از اغلب آثار امام خمینی (ره) فیش برداری شده است.عظمت امام این است که اصالت فکرش را در آثارش بتوانیم نشان دهیم ، بنابراین، توجه به اندیشه امام بیشترازگذشته ضروری است .امام با اخلاق و منش متعالی خود توانست، نظم فکری را به نظم اجتماعی با ساختاری جدید تبدیل کند و با تحلیل انتقادی گفتمان های قبلی آنها را به چالش کشید. پس می توان گفت امام با تاسی از روش انبیاء به گفتگو می پرداخته واز گفتگو بیشتر در تبیین واصلاح واشاعه استفاده نموده است، که البته در صورت عدم نتیجه به قیام وجنگ می پرداخت. امام با رویکرد تعاملی خود، اندیشه های یکسویه وجانبدارانه را به موزه های تاریخ اندیشه سپرد.ایشان درتعاملات دیپلماتیک با توجه به اصول اخلاقی ومصلحت جامعه ودفع مفاسد به تدبیر امور می پرداختند، پس در تحلیل اندیشه هایشان بایستی به این اصول ثابت تفکرشان توجه نمود. طرح اندیشه مذهبی واخلاقی در جهان وجهانی شدن اسلام، آگاهی بخشی، تمایز اسلام واقعی از اسلام آمریکایی، توجه خاص به نیروی انسانی، کاربست مفاهیم برمبنای اسلام، رعایت احترام متقابل و رعایت عدالت بین دولت ها، مصلحت اندیشی، تعمق وواقع بینی، خلق باوری، آینده پژوهی مبانی گفتگواو را تشکیل می دهند.
خلاصه ماشینی:
"(صحیفه نور، ج ١١: ٢٦٢) ایشان دررابطه با کارکرد حزب ، دفاع از محرومان جهان رابرمی شـمرد ومستضـعفین را بـه دست گرفتن زمام امور، راندن حکام جنایتکار ونهایتا برپایی یک دولت اسلامی با جمهوریهـای آزاد ومستقل میداند (صحیفه امام ، ج ٢١: ٤٤٨) جدول تیپولوژی ١ تعاملات بین المللی برگرفته از اندیشه امام خمینی(ره ) سطح گفتگو اصول رابطه ابزار شرط ایده آل هدف سیاست سازمان مربوطه کژکارکردی سازمان های بین المللی حزب جهان اسلام بین المللی احترام متقابل ، عدم مداخله در امور یکدیگر، همگونی بین کشورها، حفظ آرمانها ومصالح و منافع خود (صحیفه نور، ج ٤، ٢٦) نیروی ایمان عدم اجازه به دخالت در امور داخلی آرزوی پیاده شدن اسلام در جهان (داستانی بیرکی، ١٣٩٣، ٥٥) اتحاد جهان اسلام ، احیای هویت مسلمین در سراسر جهان (داستانی بیرکی، ١٣٩٣، ٤٤) صدور انقلاب (صدور بدون زور، بدون سرنیزه ، صدور با رشد اسلام ، حقایق اسلام ، اخلاق اسلامی و اخلاق انسانی) (59/10/16) سفارتخانه ها که رنگ اسلامی داشته باشند(٥٨/٣/٢٢)مرکز تبلیغات (59/11/16) خدمت به منافع غرب ، جهت گیری در راستای منافع ابرقدرتها، ننگ آفرینی، بازی دادن کشورها، سکوت سازمان های بین المللی و تشویق جنایاتکاران (داستانی بیرکی ، ١٣٩٣، ٩٣٨٩) حزب جهانی مستضعفین (صحیفه نور، ج ٨، (250 بستر اخلاقی بنیان های گفتگو در اندیشه امـام خمینـی(ره ): شخصـیت فرهمندانـه امام (ره ) ماحصل اخلاق و منش متعالی او است ، بنحوی که این امر بـا مطالعـه در آثـار متعـدد اخلاقی اومشهود است و همچنین میتوان ازآن بستر اخلاقی به بنیانهای گفتگو دراندیشه ایشان رسید."