خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) الگوی تعیین نیازهای آموزشی شغل و شاغل در شرکتهای تعاونی شناخت و تحلیل اثربخش نیازهای آموزشی)پیشنیاز یک سیستم آموزشی موفق است *ابراهیم فدایی نیاز یک مفهوم عمومی است که در زمینههای مختلف کاربرد نسبتا وسیعی دارد و تعاریف متعددی از آن ارائه شده است.
تعیین نیازهای آموزشی اولین گام برنامهریزی آموزشی کارکنان و در واقع نخستین عامل ایجاد و تضمین اثربخشی کارکرد آموزشی و بهسازی است و اگر به درستی انجام شود مبنای عینیتری برای برنامهریزی بهعنوان نقشهء اثربخش فراهم خواهد شد و احتمال تطابق آن با نیازهای سازمان،حوزههای شغلی و کارکنان افزایش خواهد یافت.
فعالیتهای آموزشی که بدون توجه به این شرایط طراحی و اجرا شوند در واقع نوعی اتلاف منابع ارزشمند خواهد بود(3) نیازسنجی آموزشی به دلایل زیر شایسته تأمل،توجه و سرمایهگذاری است: -متکی بودن برنامه آموزشی به اطلاعات،بدین دلیل نیازسنجی جزء جداییناپذیر برنامهریزی محسوب میشود.
میتوان گفت تحلیل وظیفه به نوعی تصویر کوچک شده تحلیل شغل است این فعالیت طی مراحل زیر انجام میگیرد:(21) الف:شناسایی دقیق و کامل وظایف شغل یا حوزه موردنظر ب:ارائه یک تصویر کلی از وظایف و شناسایی و تعیین جایگاه آنها در ارتباط با یکدیگر ج:تحلیل ویژگیهای(تکتک)وظایف از لحاظ درجه اهمیت، تکرار و سختی انجام هر وظیفه.
-شناسایی و تعریف مشاغل موجود در قلمرو و تحقیق در این مرحله مشاغل موجود در قلمرو تحقیق شناسایی و تجزیه و تحلیل میشوند لازم است دقت شود مشاغلی که عملا انجام میشود باید شناسایی و تحلیل و دستهبندی شوند.
م. نهای لازم برای انجام هر جزء وظیفه:انجام این مرحله مستلزم تسلط نسبی نیازسنج و برخورداری از همکاری و مشاور؛یاران خبره نیازسنجی در حوزه مشاغل مربوط است."