چکیده:
این پژوهش، به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت های محاسبه نفس بر تعهد اخلاقی و خودکنترلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز، در سال تحصیلی 94- 1393 انجام گرفت. نمونه آماری، شامل 40 نفر از دانش آموزان دختر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه) بود که به صورت تصادفی ساده از بین جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسش نامه های تعهد اخلاقی و پرسش نامه خودکنترلی سواری بوده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقه ای (هر هفته یک جلسه)، برنامه آموزشی مهارت های محاسبه نفس دریافت نمود. نتایج آزمون کوواریانس چندمتغیری و تک متغیری نشان داد که آموزش مهارت های محاسبه نفس، بر تعهد اخلاقی و خودکنترلی دانش آموزان موثر است. سطح معنا داری در این پژوهش 05/ 0= α می باشد.
The present research aims to investigate the efficiency of self-examination skills training on moral commitment and self-control among the female students attending in high schools located in Ahvaz education administration، district 1، at academic year 2013-2104. The sample size was consisted of 40 subjects (20 people assigned to experimental group and 20 people treated as control). They were selected through randomized multistage sampling out of the whole statistical population. The tools used include Savari’s Self-control Questionnaire (2013) and Sevari’s Moral Commitment Questionnaire (2102). The method was semi-empirical and was conducted as pretest-posttest with control group. The experimental group received an education program for 9 sessions، 90 minutes each (a session in a week). The results from multivariate variance analysis and one-way variance analysis tests showed that the education of self-examination skills was effective on moral commitment and self-control of the students. In this research، the significant level is α=0/05.
خلاصه ماشینی:
بررسی اثربخشی آموزش مهارت های محاسبه نفس بر تعهد اخلاقی و خودکنترلی دانش آموزان دختر کریم سواری / دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه پیام نور K_Sevari@pnu.
ir رسول عبدی پور / کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز دریافت : ١٣٩٣/١٢/٢٦- پذیرش : ١٣٩٤/٠٥/٢٨ چکیده این پژوهش ، به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت های محاسبه نفس بر تعهد اخلاقی و خودکنترلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوســطه آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز، در ســال تحصــیلی ٩٤- ١٣٩٣ انجام گرفت .
نتای آزمون بهنجاری توزی نمرات متغیرهای دوگروه آزمایش و کنترل ج شاخص های آماری ع آزمون کولموگروف – اسمیرنف متغیر Z کولموگروف – اسمیرنف سطح معناداری تعهد اخلاقی 0/16 0/11 خودکنترلی 0/09 0/20 همان گونه که در جدول ٥ نشان داده شده است ، باتوجه به سطح معناداری گروه های آزمایش و گواه در آزمون کولموگروف - اســمیرنف ، فرض بهنجاری توزیع نمرات متغیرها در جامعه مورد پژوهش ، مورد تأیید قرارمیگیرد.
به عبارت دیگر، می توان گفت : آموزش مهارت های محاســـبه نفس موجب افزایش تعهد اخلاقی دانش آموزان شده است .
به عبارت دیگر، میتوان گفت : که آموزش مهارت های محاسبه نفس موجب افزایش خودکنترلی دانش آموزان شده است .
بحث و نتیجه گیری در این تحقیق ، اثربخشی آموزش مهارت های محاسبه نفس ، بر تعهد اخلاقی و خودکنترلی دانش آموزان دختر مقطع متوســـطه دوره دوم آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز مورد مطالعه قرار گرفت .