چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی با رویکرد اسلامی بر افسردگی، اضطراب و استرس بیماران مبتلا به اختلالات روانی مزمن است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون است. جامعه آماری بیماران زن مراجعه کننده به مرکز توان بخشی بیماران اعصاب و روان «پرستو» شهرستان نجف آباد هستند که از زمستان 1392 در این مرکز بستری شده بودند. تعداد 24 نفر زن، به روش نمونه گیری در دسترس، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که پس از کنترل نمرات پیش آزمون، تفاوت معناداری بین میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون وجود دارد (01/ 0> P). با توجه به نتایج پژوهش، آموزش مهارت های زندگی با رویکرد اسلامی در کاهش افسردگی، اضطراب و استرس زنان مبتلا به اختلالات روانی مزمن موثر است و می تواند به عنوان یک مداخله درمانی مناسب در کنار درمان دارویی این بیماران به کارگرفته شود.
The present paper is concerned with the survival skills training based on an Islamic approach and its effects on the depression، anxiety and stress among the women with chronic psychiatric disorders. This semi-experimental study is done by pre-test and a post-test. The sample includes the women who visited Parastou Rehabilitation Institute for mental illnesses in Najaf Abad since the winter of 1392. Randomly 24 women were placed in the two groups of experiment and control by the method of available sampling. The results of covariance analysis show that after controlling the scores of pre-tests، there is a significant difference between the scores of depression، anxiety and stress in post-test stage (P<0/01). Based on the research results survival skills with an Islamic approach is effective in decreasing the depression، anxiety and stress among the women with chronic psychiatric disorders and can be used as a medical interferer for these aforementioned cases.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش مهارت های زندگی با رویکرد اسلامی بر افسردگی ، اضطراب و استرس زنان مبتلا به اختلالات روانی مزمن رسول سلیمانی نجف آبادی / کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه اصفهان soleimany.
com دریافت : ١٣٩٤/٠١/٠٦- پذیرش : ١٣٩٤/٠٦/٢٢ چکیده هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی با رویکرد اسلامی بر افسردگی، اضطراب و استرس بیماران مبتلا به اختلالات روانی مزمن است .
با توجه به نتایج پژوهش ، آموزش مهارت های زندگی با رویکرداسلامی در کاهش افسردگی،اضطراب واسترس زنان مبتلا به اختلالات روانی مزمن مؤثر است و میتواند به عنوان یک مداخلۀ درمانی مناسب در کنار درمان دارویی این بیماران به کارگرفته شود.
نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره برای بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی با رویکرداسلامی بر خرده مقیاس های افسردگی ، اضطراب و استرس در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحلۀ پس آزمون در جدول ٣ ارائه شده است .
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف بررســی تأثیر آموزش مهارت های زندگی (خودآگاهی ، همدلی و حل مســئله ) با رویکرد اسـلامی بر کاهش افسـردگی ، اضـطراب و اسـترس زنان مبتلا به اختلالات روانی مزمن انجام گرفت .
با توجه به نتایج این پژوهش ، آموزش مهارت های زندگی با رویکرد اســلامی ، می تواند نقش مهمی در ایجاد راهبردهای مقابله ای کارآمد در مواجهه با شـــرایط اســـترس زا و همچنین کاهش اضـــطراب ، استرس و افسردگی بیماران روانی ، به ویژه زنان مبتلا به اختلالات روانی مزمن ، داشته باشد.