Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی دیدگاه علامه طباطبایی (ره) درباره رابطه داده های فلسفی با تعالیم وحیانی

نویسنده:

(5 صفحه - از 92 تا 96)

کلید واژه های ماشینی : علامه طباطبائی ،وحی ،قرآن ،عقل ،منطق ،ترجمه محمدجواد حجتی کرمانی ،سید محمدحسین طباطبائی ،فلسفه ،تفسیر ،وجودتعارض میان نظریه قطعی عقل ،نظریه ،استدلالات عقلانی در تفسیر وحی ،خداوند ،علم منطق ،استنتاج قطعی عقل ،احادیث ،استدلال عقلی ،علامه طباطبایی ( ره ) ،مردم ،نظریه قطعی عقل و وحی ،روش ،زندگی ،روش عقلی در تفسیر قرآن ،دانش ،درک ،آیات قرآنی ،علم ،استنتاج قطعی عقل و وحی ،حقیقت ،استنتاج قطعی عقل و استنتاج

خلاصه ماشینی:

"علاوه بر آن، با تشریح نظریه طباطبائی(رحمه الله) در زمینه نکات گوناگونی نظیر دعوت قرآن به کاربرد شیوه عقلانی، استفاده او از این شیوه در تفسیر قرآن و تفسیر خاص وی در مورد آیه ویژه ای در ارتباط با اهیمت منطق، می توان روشن ساخت که علامه طباطبائی(رحمه الله)تأکید خاصی بر نقش فلسفه، منطق و استدلالات عقلانی در تفسیر وحی دارد. در اینجا وی این آیه را برای اثبات اهمیت دانش ـ به طور کلی ـ و اهمیت کاربرد روش صحیح و منطقی در تفکر از نظر قرآن ارائه می دهد، اما در جای دیگری از تفسیر المیزان، ایشان بیان می دارند که منظور از «نور» در این آیه، هر نوع دانشی نیست، بلکه معرفتی است که از ایمان فرد مسلمان ناشی می شود. بنابراین، در صورتی که علامه طباطبائی(رحمه الله) کلمه «نور» در آیه مزبور را به معرفت معنوی تفسیر نماید، احتمالا نمی تواند در اینجا از این آیه برای تأیید نظر خود استفاده کند؛ زیرا در این صورت، واژه «نور» شامل اشکال دیگر علم نظیر منطق و فلسفه نمی گردد. تأکید قرآن بر تفکر از نظر علامه طباطبائی(رحمه الله)، می توان بیش از سیصد مورد از آیات قرآن را، که در آنها انسان ها به فکر و به کارگیری عقل خود دعوت شده اند، ارائه نمود. (16) پاسخ به اشکالاتی که علیه منطق مطرح شده است با توجه به اهمیت علم منطق، علامه طباطبائی(رحمه الله) این علم را به عنوان روش صحیح تفکر، که در کشف و درک وحی کاربرد دارد، معرفی می کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.