خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) مبانی برنامهریزی برای ترویج فرهنگ تعاون *مهندس محمد رضا عباسی مقدمه وضعیت کنونی اقتصاد کشور،شرایط زندگی را به گونهای رقم زده که دستیابی عموم مردم به رفاه معقول اقتصادی بسیار مشکل ساخته است.
بدیهی است که برای توسعه و گسترش بخش تعاون و شبکه تعاونی کشور نیاز به تأمین شرایط مناسب میباشد و راهکارهای متعددی نیز برای این کار در دسترس است.
ترویج فرهنگ تعاون و فرهنگسازی برای زندگی تعاونی به منزله نقطه امیدی است که جاده را برای عبور مردم به سوی بخش تعاون و دستیابی آنان به مرزهای رشد و توسعه زندگی تعاونی هموار میسازد.
از اینرو،نظام ترویج تعاون باید ابتدا اصول، فلسفه و مفهوم زندگی تعاونی را برای مردم تبیین کند و سپس فرهنگ تعاونگرایی و تعاونپذیری را برای تحکیم این پیوند ترویج نماید.
در واقع،ضروری است قبل از هر چیز،ذهنیت و نگرش مردم به سویی سوق داده شود تا به"تعاون"و"زندگی تعاونی"به مثابهء یک"ارزش"و"هنجار"متعالی و رهاییبخش نگاه کنند و آن را(غیر از کسب راه مادی)به عنوان یک رویکرد مؤثر در تحقق خوداتکایی،همیاری و نیل به عدالت اجتماعی و...
برخی از اصول و مبانی مؤثر برای تنظیم برنامههای ترویج فرهنگ تعاون و تعاونگرایی به شرح زیر است: *برای ترویج فرهنگ تعاون و تعاونگزایی باید"نیازهای اقتصادی"گروه هدف دقیقا شناسایی شوند و عملیات ترویج و فرهنگسازی بر آن منطبق و تنظیم شود.
*فرآیند ترویج فرهنگ تعاون باید از نقطهای آغاز شود که گروه هدف برای پذیرش آن از خود علاقه نشان دهد.
به عبارت دیگر"تعاون"لازمه زندگی و مورد نیاز همه مردم است و باید جملهء مردم را تحت پوشش برنامههای ترویج و توسعه تعاون قرار داد."