خلاصه ماشینی:
» 4 با توجه به تعاریف گذشته، از آن جا که مدیریت تبلیغ دینی یکی از شاخه های مدیریت اسلامی است، می توان آن را این گونه تعریف کرد: «"مدیریت تبلیغ" هنر و دانش به کارگیری و بهره بردن درست منابع انسانی و غیرانسانی در جهت رسیدن به اهداف سازمانی تبلیغ در دین است، به گونه ای که با آموزه های دینی در روش، فن و ابزار مغایرتی نداشته باشد.
» 1 با توجه به تعریف یاد شده «برنامه ریزی تبلیغ دینی» را می توان این گونه تعریف کرد: برنامه ریزی عبارت است از: اندیشیدن در کلیات و جزئیات طرح تبلیغ دینی در جهت آشکار نمودن اهداف آرمانی، ارزشی و سازمانی به همراه تعیین شیوه ها و روش های غیرمغایر با آموزه های شرع مقدس و در یک کلام، نقشه عملیاتی در جهت نیل به هدف یا اهداف تبلیغ دین.
» 5 بنابراین، اهمیت وجود برنامه ریزی در هر کاری از جمله تبلیغ دینی مسأله ای ضروری است که غفلت از آن موجب دوباره کاری ها، هرج و مرج در عرصه پژوهش و تبلیغ، پایین آمدن کیفیت فراورده های تبلیغی، ناهمسویی تلاش ها و دیگر مشکلات خواهد شد.
» 5 در جایی دیگر، هدف بعثت و رسالت انبیا(علیهم السلام) را این گونه توضیح می دهند: «انبیا هم که مبعوث شدند، برای این بحارالانوار، ج 68، ص 338 / مدیریت اسلامی، ص 42 میزان الحکمه، ج 2، ص 551 / مدیریت اسلامی، ص 42 میزان الحکمه، ج 2، ص 551 / مدیریت اسلامی، ص 43 «اهداف سازمانی» به اهدافی گفته می شود که سازمان تبلیغ باید به دنبال تحقق آن ها باشد و از اهداف کلی خردتر می باشند.