Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط گرایش جوانان به نماز با هنجارهای دینی

نویسنده:

(9 صفحه - از 67 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : گرایش ،گرایش جوانان ،رفتار ،متغیر ،گرایش جوانان به نماز ،گرایش جوانان نسبت به نماز ،معرف ،مقیاس ،گرایش نسبت به نماز ،اجتماعی ،مدرسه ،متغیرهای مستقل ،هنجار ذهنی ،نمره ،گرایش ها ،رگرسیون ،گرایش مثبت ،احساس ،نسبت به نماز ،منفی ،متغیر هنجارهای ذهنی ،سنجش ،گرایش گرایش گرایش گرایش گرایش ،نماز با هنجارهای دینی ،معرف متغیر هنجارهای ذهنی ،فرد ،متغیر وابسته ،معرف هنجار ذهنی ،آزمون ،سنجش متغیر هنجارهای ذهنی

خلاصه ماشینی:

"به عبارت دیگر، متغیر هنجار ذهنی منعکس کننده نفوذ و فشار اجتماعی است که شخص آن را برای انجام کاری (رفتاری) احساس و ادراک می کند؛ بدین معنا که شخص توجه دارد که تا چه حد رفتارش مورد تأیید یا توبیح افراد یا گروه های خاصی قرار خواهد گرفت. به منظور تشخیص این موضوع که مقدار ارتباط مشاهده شده (32 درصد) عمدتا مربوط به کدام یک از معرف های هنجار ذهنی است، باید به جدول معادله رگرسیون، که دربردارنده ضرایب رگرسیونی (خام و استاندارد) و نتایج آزمون T برای آزمون معناداری هریک از ضرایب رگرسیونی است مراجعه شود تا مشخص گردد مشارکت کدام یک از معرف ها به لحاظ آماری معنادار و سهم کدام یک در تبیین در تبیین و پیش بینی گرایش نسبت به نماز بیش تر است. مقدار ثابت به دست آمده (9/12)، که «عرض از مبدأ» نیز خوانده می شود، بیانگر مقدار متوسط گرایش جوانان نسبت به نماز است، وقتی که مقادیر معرف های هنجار ذهنی همگی صفر باشد و نظر اولیا، نظر دوستان، نظر مدرسه و پذیرش اجتماعی در خصوص نماز هیچ اهمیتی برای فرد نداشته باشد. در مجموع، می توان گفت که در گرایش جوانان نسبت به نماز، وقتی چهار معرف «نظر اولیا»، «نظر دوستان»، «نظر مدرسه» و «پذیرش اجتماعی» با هم در نظر گرفته شود، مدرسه تأثیر معناداری ندارد و اثر واقعی به ترتیب اهمیت و مشارکت و سهم، بیش تر مربوط است به اولیا، پذیرش اجتماعی (هنجارهای عام برای پذیرش بیشتر در میان مردم) و دوستان."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.