خلاصه ماشینی:
"همین شیوهی استفادهی ساختاری از ترانهها و آوازهای قدیمی در فصل غذا خوردن بهرخ و بزرگ در مسافرخانه برای القای حسی عاشقانه نیز به کار گرفته شده است و همینطور است آواز غمناک دکتر حشمت در آن میهمانی شبانه که بر مرگ فریب الوقوع قهرمان فیلم تأکید میکرد.
ضمن اینکه چهار بازیگر خوب با نامهای رضا شفیعی، فریده صابری،حمید رضا اجلالی و علی دهکردی به مجموعه افزوده شدهاند که به آنها باید حمیده خیر آبادی-اینبار در کنار دخترش ثریا قاسمی-را نیز اضافه کرد.
سؤال اینجاست که آیا 2lزنان بیسواد در کشورمان مثل مونس هرگز حق خارجشدن از خانه را ندارند،نسبت به مشکلات خانوادگی و حتا بیماری شوهرشان نامحرمند و چنین با بیدستوپایی،مشکلات خود را به یکدیگر منتقل میکنید؟در اینجا باید از کار خوب دیگر عوامل مجموعه،مثل ابراهیم حقیقی بهعنوان طراح تیتراژ،امیر اثباتی که بهعنوان طراح صحنه و لباس، بهخوبی نقشش را در تمایز میان شخصیتها و خانوادهها میبینیم و نیز کارن همایونفر که اینبار نیز موسیقی نوستالژیک برای متن و تیتراژ ساخته است،نیز یاد کنیم.
ازایننظر،میتوان-هرچند جای بحث بسیار دارد-محتوای مجموعه در قلب من را از شکل آن جدا کرد و گفت که محاسن کارگردانی این مجموعه بهحدی است که اگر کمی از آن در جزئیات متن نیز وجود داشت،شاهد مجموعهای جذابتر و قویتر بودیم.
حال امیدواریم در قلب من که مجموعهای محتاطتر از در پناه تو بهنظر میرسد-که باتوجه به آنچه که بر آن مجموعه گذشت،امری طبیعی است-به سرانجام واقعی خود برسد."