Skip to main content
فهرست مقالات

فمینیسم، دریایی به عمق نیم اینج در فیلم دو زن

نویسنده:

(4 صفحه - از 38 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، زن، فرشته، رویا، کارگردان، فمینیستی، مرد، فیلم دو زن، جوانک، میلانی، خانه‌ی پدر به‌سوی خانه‌ی شوهر، هنری، نشانی خانه‌ی شوهر فرشته، نقد، باور، فریاد، اینج در فیلم، تصویر، زندگی، طرح، نام فیلم، پدر فرشته، جوانک لمپن، دوستی فرشته و رویا، واقعیت‌های، کار، زندگی زن ایرانی طرح، سر مرد کارگر فریاد، جوانک فرشته، مرد از پدر فرشته

خلاصه ماشینی: "فرشته او را از لای درمی‌بیند اما پیش از طرح این مطلب با شوهرش،پس ازجنجالی درباره‌ی کتاب،فرشته گونی کتاب‌هایش را بهرخ شوهر می‌کشد و می‌گوید که آدم کتابخوان رانمی‌شود از کتاب محروم کرد و بدین ترتیب عدم توفیقشوهرش را در سختگیری بیش از حد،به او نشانمی‌دهد اگر چه از نظر فیلمنامه‌نویس و حتی بازیگرفیلم2،این کار فرشته پیروزی‌ست اما کتابخوان بودنزن و آن همه نبوغ و دانایی و توانایی زن در جدال باسرنوشت محتوم زن ایرانی که مردان زندگی‌اشناموافق و ناهمراه هستند،ناکارآمد است و او هیچراهکار و مخلصی بیش از زن بی‌سواد و کتاب‌نخوان وعامی پیدا نمی‌کند و از انتساب این همه توانایی ودانایی به فرشته در جدال‌های فیلم هیچبهره برداری‌ای نمی‌شود و برای زن همین قدرکافی‌ست که بر خلاف اصول مورد نظر مرد رفتار کند وکتاب بخواند،در حالی که اگر کتاب هم نخوانده بود،همین می‌شد که شد. میلانی نتوانسته همه‌یحرف‌هایش را بزند و باید همه‌ی حرف‌هایش را بزند وتکلیف همه‌ی مسائل زنان را روشن کند،موضوعزندانی بودن زن در چمبره‌ی زندگی سنتی خانوادگی،وکیفیت علاقه‌ی میان زن و شوهر یعنی علاقه میانزندانی و زندانبان را طرح می‌کند و نیز این که زن دراین ساختار منفعل و بی‌اراده می‌شود،این ساختار زنرا به نیستی می‌کشاند و میلانی بدان منتقد است،این که تازه اول عشق است و عشق به آزادی تاوانی دارد کهباید فرشته به دوش کشد و این که حضانت3/قیمومتطفل بر اساس قانون بر عهده‌ی پدر و در صورت فوتوی بر عهده‌ی جد پدری ست و میلانی بدان انتقاد دارددر آخرین لحظه‌های فیلم اعلام می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.