Skip to main content
فهرست مقالات

تقابل مشی ائمه (ع) با سکولاریسم

نویسنده:

(11 صفحه - از 74 تا 84)

کلید واژه های ماشینی : حکومت ،خلافت ،امام ،دین ،اسلام ،نظریه انتصاب ،مشروعیت ،مأمون ،حضرت علی ( ع ) ،مردم ،امام حسین ( ع ) ،بیعت ،روایات ،حق ،معاویه ،قیام ،خلافت حضرت علی ،امام حسن ( ع ) ،خدا ،مشروعیت حکومت ،تاریخی ،تفکیک ،پیشین ،سخن ،اشاره ،نظریه انتصاب الهی حکومت ،مشروعیت الهی ،انگیزه ،مشروعیت حکومت شش‌ماهه امام حسن ،دلیل

خلاصه ماشینی:

"([19]) اما آیا انحراف یک گروه این حق را به مفسر می دهد که دلالت ظاهر و نص متنی را به معنای دیگر تأویل نماید و بدین سان، آگاهانه یا ناآگاه صاحب سخن را متهم به حرص در دنیا کند؟ چرا 25 سال سکوت؟ حال این سؤال پیش می آید که چرا حضرت برای به دست گرفتن حکومت، دست به اقدام عملی و مقابله با غاصبان حق خویش نزدند و به صرف دعوت و تقاضا بسنده نمودند؟ به اختصار، به چهار دلیل که خود حضرت بدان تصریح کرده اند، اشاره می شود: 1. » پیش از پرداختن به توجیهات مختلف، باید به این نکته کلی اشاره کرد که اگر بر فرض، پاسخ شبهه مزبور روشن نشود، نمی توان از صرف استنکاف حضرت، بطلان نظریه انتصاب را استنتاج کرد؛ چرا که آن نظریه مبرهن و مؤید با ادله متقن و استوار از پیامبر و امامان:، به خصوص از خود حضرت علی(ع)، است و ابهام یک قضیه تاریخی نمی تواند آن را مخدوش و یا تضعیف کند. پاسخ کلی: ابتدا باید به این نکته کلی اشاره شود که با وجود نصوص و ادله متقن در تایید نظریه مشروعیت الهی حکومت معصومان:، نمی توان به صرف برخی از حوادث تاریخی و مواضع معصومان: تمسک کرد و آن را دلیل بر نظریه تفکیک قرار داد؛ چرا که همان گونه که پیش تر گفته شد، اگر چه همه مواضعی که امامان: در قبال حکومت ها و حاکمان اتخاذ می کردند کاملا با نظریه انتصاب مطابقت دارد، اما هر کدام از آن ها را نیز می توان توجیه نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.