چکیده:
اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﭘﻨﺞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﺑﺎ ﻣﯿﺰان اﻓﺴﺮدﮔﯽ و ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﺧﻮدﮐﺸﯽ در ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﯽ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ و ﺑﺪ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻣﻘﯿﻢ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن زاﺑﻞ ﻣﯽ ﭘﺮدازد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﻓﺮزﻧﺪان ﻧﻮﺟﻮان ﻣﻘﯿﻢ در ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ زاﺑﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﻮﺛﺮ و ﻣﻔﯿﺪی در ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎع و ﺑﻬﺒﻮد روز اﻓﺰون ﺷﺮاﯾﻂ رواﻧﯽ اﯾﻦ ﻓﺮزﻧﺪان اﻧﺠﺎم داد. و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺤﺘﺮم ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و رواﻧﺸﻨﺎﺳﺎن در ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺑﺮای ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزی ﺑﺴﺘﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮد روﺣﯿﻪ ی اﯾﻦ ﻗﺸﺮ آﺳﯿﺐ دﯾﺪه ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف در ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﮐﺎرﺑﺮدی ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺟﻬﺖ ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻬﺮه ﺑﺮده ﺷﺪه اﺳﺖ. و ﺑﺮای ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺳﺎزی ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﺎری و اراﺋﻪ راه ﺣﻞ ﻫﺎی ﻧﻬﺎﯾﯽ، ﻣﺤﻘﻖ از ﺷﯿﻮه آﻣﺎری ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار spssاﻗﺪام ﺑﻪ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﻮاﻻت و ﻓﺮﺿﯿﺎت ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی وﯾﮋﮔﯽ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ روان رﻧﺠﻮرﺧﻮﯾﯽ ، وﯾﮋﮔﯽ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺑﺮون ﮔﺮاﯾﯽ، وﯾﮋﮔﯽ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺳﺎزﮔﺎر وﯾﮋﮔﯽ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ وﻇﯿﻔﻪ ﺷﻨﺎس ،وﯾﮋﮔﯽ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﭘﺬﯾﺮﻧﺪه در ﻣﯿﺰان اﺑﺘﻼ ﺑﻪ اﻓﺴﺮدﮔﯽ و ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﺧﻮدﮐﺸﯽ ﻣﺆﺛﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطه بین خلاقیت با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان مسعود طوطی چوبر کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه چکیده این تحقیق به بررسی رابطه ویژگیهای پنج عاملی شخصیت با میزان افسردگی و گرایش به خودکشی در نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مقیم خانه های بهزیستی شهرستان زابل می پردازد.
Duijn, Rosenstiel, Schats, Smallenbroek & Dahmen 14 .
با توجه به مطالب اشاره شده و نبود مطالعات در دسترسی که به بررسـی رابطـه خلاقیت با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان بپردازند، مساله اصلی مطالعه حاضر پاسخ دادن به این سوال است کـه آیـا بـین خلاقیت با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان رابطه ای وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر با توجه به هدف از نوع کاربردی و بر اساس ماهیت ، توصیفی و همبستگی می باشد.
یافته ها و نتایج ابتدا به منظور بررسی رابطه بین خلاقیت با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان دبیرسـتان هـای دوره دوم پسـرانه منطقـه ١٨ تهران از همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول ١ آمده است .
این نتیجه همسو با یافته هایی است که در ادامه به آنها اشاره می شود:حسن زاده و ایمانی فر (١٣٨٩) در مطالعه ای با عنوان رابطه خلاقیت و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی نوجوانان و جوانان نشان دادند که بین خلاقیت و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد.
Aptitude is not enough: How personality and behavior predict academic performance.
Individual differences and undergraduate academic success: The roles of personality, intelligence, and application."