Skip to main content
فهرست مقالات

زن در آیین مانوی (قسمت پایانی)

نویسنده:

(6 صفحه - از 52 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : مانوی ،مانی ،اسطوره‌ی مانوی ،آز ،فارسی میانه ،مردیانگ ،متون فارسی میانه ،متون مانوی ،مانی در اسطوره‌ی ،تاریکی ،دین مانی ،دوازده ،مادر زندگان ،مؤنث ،متون فارسی ،روح زنده ،قلمرو تاریکی ،شهریار تاریکی ،دوری از زن ،نور موجود ،مرگ مانی ،سوگواری کردند ،صحبت شده ،میان دو

خلاصه ماشینی:

"از طرفی با مطالعه‌ی کامل‌ متن،متوجه می‌شویم که بزه‌گری و شهوت‌پرستی به‌ عنوان میراث شهریار تاریکی در وجود هر دوی آن‌ها قرار دارد و هر دو فریب وسوسه‌های شیطانی را در آن‌ می‌خورند،و اگرچه مردیانگ وسیله‌ی گناه و ابزار اهریمن است ولی ضعف وجودی مرد یعنی میراث آز باعث فریب وی می‌شود. این که تعداد ایزدان مذکر بیش‌تر از زنان است و در متون مانوی جای‌جای از کلماتی مثل برادر،نر و مادر به شکل کلی استفاده شده است،در جمع موجودات‌ اهریمنی مرتب به دیو زنان و دیو مردان اشاره شده و یا از پریان در کنار دیوان صحبت شده اما در مقابل؛ ایزدان و فرشتگان به شکل کلی و بدون ذکر نشانه‌ی‌ تمایزکننده‌ای از نظر جنسیت خلق شده‌اند. همچنین‌ تمایز شخصیت‌های مؤنث و مذکر سرزمین نور و در مقابل نامشخص بودن جنسیت برخی از موجودات‌ اهریمنی؛از همه مهم‌تر اطلاق اوصاف جنس ماده به‌ اهریمن و اندیشه‌ی تاریک که خود جلوه‌ای از شاهزاده‌ی تاریکی است،از وجود جامعه یا اندیشه‌ی‌ مردسالاری خبر می‌دهد که زمینه‌ساز غلبه‌ی واژه‌های‌ مردانه و بروز جو مرد-تبار بوده است،نه تعصب مانی‌ در مورد جنس زن. عدم وضوح جنسیت در دنیای‌ تاریکی و صورت عکس آن در دنیای نور؛همان‌طور که‌ قبلا گفته شد نقش زن را در مقام‌ها و مقعیت‌های‌ برجسته و حساس نمایان کرده است و باید گفت که در اسطوره‌ی مانوی تعادل و برابری میان دو جنس به‌ چشم می‌خورد نه تعصب و دوری از زن."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.