چکیده:
بررسی پیامد ازدواج برای زنان، بهخصوص در رابطه با میزان فعالیت در خانه، بهمنزلۀ بدیلی برای عرضۀ کار بازاری، محور اصلی پژوهش پیش رو را تشکیل میدهد. تحلیل رفتار بهینه، در قالب یک الگوی اقتصاد خُرد، نشان میدهد که زنان پس از ازدواج از عرضۀ کار خود در بازار اشتغال میکاهند و بر فعالیت خانهداری خود میافزایند. در این پژوهش، از دو نمونه شامل زنان مجرد (410 مشاهده) و زنان متأهل (409 مشاهده) در شهر تهران استفاده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامۀ طراحیشدۀ محقق جمعآوری شدند. شواهد حاکی از تأیید پیشبینی نظری الگوی رفتاری است. برآوردها نشان میدهد که با وقوع ازدواج میزان خانهداری زنان در شبانهروز به طرز معناداری افزایش مییابد. این یافته مؤید تخصصیشدن زنان در امور خانگی در پی ازدواج است. همچنین، مشخص شد که درآمد، تحصیلات و اشتغال زنان تأثیر منفی بر میزان خانهداری دارند، اما تعداد فرزندان اثر مثبت را نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
هرچند مجموع ارزش افزودة تولیدشده در خانه در حساب های تولید ملی یک اقتصاد لحاظ نمی شـود کـه البتـه ایـن مطلـب ریشـه در پیدایش نظام سرمایه داری و ظهور صنعت دارد١ [٥]، محصول تولیدشـده در خـانواده بـراسـاس نهاده هایی به وجود می آید که بعضا محصولات بازاری اند؛ مثلا، طبخ غذا در خانه بـا بـه کـارگیری مواد اولیه ای که در بازار مبادله شده اند تولیـد مـی شـود.
با آنکه در این مطالعة بکر بحثی از ازدواج و پیامد تخصیصی آن به میـان نیامـده ، رهنمودهـایی در مورد موضوع پیش رو از آن به دست آمد؛ مثلا، بکر نشان داد که با افزایش منابع درآمدی بـه جز دست مزد (عایدی به جز ناشی از کار)، مصرف اکثر کالاها نیـز افـزایش مـی یابـد، امـا زمـان اختصاص یافته به کار در بازار کم می شود.
حتی دو دهه پس از آن ، بکر [١٠] تلویحا پیامـد افـزایش نـرخ دسـت مـزد بـه صـورت کاهش عرضة کار خانگی را نشان داد، اما اگـر قـرار باشـد از ایـن موضـوع بـرای مسـئلة ازدواج استفاده کرد، باید به حوزة مباحث منـافع ازدواج ورود پیـدا کـرد و دریافـت کـه آیـا ازدواج بـا افزایش نرخ دست مزد همراه است یا خیر که ایـن مسـئله خـود تحقیقـی مجـزا را مـی طلبـد و مجال آن در این مقاله نیست .
بـه عبارت دیگر، این الگو قابلیت آن را دارد که انتقال از وضعیت مجرد به متأهل را براساس رویکرد بهینه یابی انفرادی تحلیل کند؛ یعنی رفتار یک فرد (زن ) قبل و بعد از ازدواج ، از لحاظ تخصیص زمان بین بازار و خانه ، بر مبنای مطلوبیت شخصی مـد نظـر اسـت و لحـاظ شـرایط خـانواده در تصمیم سازی او از مجرای همین الگو مورد توجه واقع مـی شـود.