چکیده:
پژوهش حاضر با هدف، پیشبینی اعتیاد به فضای مجازی بر اساس سبک های فرزندپروری، جو عاطفی خانواده و اضطراب اجتماعی در بین دانش آموزان دبیرستانی شهر قم در سال تحصیلی 96-95 انجام گرفت. تحقیق حاضر از نوع کمی همبستگی و پیش بین بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی بود که از جامعه مذکور 360 نفر به روش نمونه گیری خوش های چند مرحله ای انتخاب و در تحقیق شرکت داده شدند. پرسشنامه های مورد استفاده دراین پژوهش شامل 4 پرسشنامه اعتیاد به فضای مجازی (یانگ)
سبک های فرزندپروری (بامریند)، جوعاطفی (هیلبرن) و اضطراب اجتماعی (کانور) بود. جهت تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی، آزمون های آماری، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و شاخص های استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد که نتایج نشان داد بین اعتیاد به فضای مجازی و اضطراب اجتماعی و بین سبک تربیتی استبدادی با اعتیاد به فضای مجازی همبستگی مستقیم و معنادار و بین سبک تربیتی سهلگیرانه با اعتیاد به فضای مجازی و بین سبک تربیتی
مقتدرانه با اعتیاد به فضای مجازی و بین اعتیاد به فضای مجازی وجوعاطفی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیری نشان داد که به ترتیب، سبک مقتدرانه و اضطراب اجتماعی پیشبینی معناداری را در ارتباط با اعتیاد به فضای مجازی ارائه میدهند و سبک استبدادی و سبک سهل گیرانه به دلیل معنادار نبودن از مدل خارج می شوند.
خلاصه ماشینی:
استادیار گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد خمین ، ایران مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره دوم ، شماره هشتم ، خرداد ماه ١٣٩٦، صفحات ٢٧-١٧ چکیده پژوهش حاضر با هدف ، پیش بینی اعتیاد به فضای مجازی بر اساس سبک های فرزندپروری، جو عاطفی خانواده و اضطراب اجتماعی در بین دانش آموزان دبیرستانی شهر قم در سال تحصیلی ٩٦- ٩٥ انجام گرفت .
ما دیگر کمتر نشانه هایی از آن نوع خانواده هایی داریم که والدین و فرزندان دور هم نشسته ودرباره موضوعات خانوادگی و کاری باهم گفتگو کرده و نظرات همدیگر را راجع به موضوعات مختلف جویا شوند بر اساس اظهارات معاون سازمان بهزیستی کشور میزان تعامل در بین اعضای خانواده تنها در حدود ٣٠ دقیقه است که این میتواند آسیب زا باشد(رحیمی، ١٣٩٠) اختلال هراس اجتماعی به عنوان یک اختلال از اختلال های اضطرابی، شایع ترین نوع اختلال اضطرابی و سومین اختلال روانی از نظر شیوع بین جمعیت عمومی است و عبارت است ازترس غیر منطقی و پایداری که به خاطر دیگران به وجود می آید و فرد مبتلا به هراس اجتماعی معمولا سعی میکند از موقعیت خاصی که درآن ممکن است از سوی دیگران مورد ارزیابی قرار بگیرد ونشانه هایی از اضطراب خود را بروز دهد یا با دستپاچگی رفتار کند اجتناب نماید (دیویسون ٢، نیل ، کرنیک ، ترجمه دهستانی١٣٨٨) .