Skip to main content
فهرست مقالات

فرضیه جامعه شناختی ماکس وبر درباره پیدایش و تکامل ادیان

نویسنده:

ISC (5 صفحه - از 45 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : دین، روحانی، خدا، جادو، پیدایش، ماکس وبر، توتم، پیدایش و تکامل ادیان، پیامبر، توتمیسم

خلاصه ماشینی:

"به نظر وبر، وجه جامعه شناختی تمایز میان دین و جادو عبارت است از: تمایز بین روحانی و جادوگر مانند هر پدیده جامعه شناختی دیگر، بسیار سیال است، ولی در عین حال، می توان تفاوت های ذیل را برای آن دو برشمرد: الف ـ روحانی از طریق عبادت، بر خدا تأثیر می گذارد، ولی جادوگر از طریق وسایل جادویی بر دیوها. با وجود این، تا حدی که به این مقاله مربوط می شود، انتقادات و اشکالاتی نیز وجود وارد که به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می شود: 1ـ تحلیل، فراجامعه شناختی بسیاری از مطالبی که فلاسفه اجتماعی و جامعه شناسان اولیه درباره منشأ پیدایش دین و مراحل تکاملی آن بیان داشته اند عاری از هرگونه مدرک و شاهد عینی و یا تاریخی است. به عنوان مثال، او درباره این مدعایش، که نخست عقیده چند خدایی وجود داشته و سپس در اثر عوامل متعددی، که او برخی از آن ها را شرح داده، توحید و یکتاپرستی پدید آمده است، چه مدرک تاریخی می تواند ارائه دهد؟ اگر کسی بگوید که نخست توحید در میان مردم رواج داشت([4]) و این توحید را نیز پیامبران الهی(علیهم السلام) به مردم آموختند و در اثر عواملی که وبر برمی شمارد، به وجود نیامد، چه اشکالی، جز عدم هماهنگی با طرح تکاملی رایج آن زمان پیش می آید؟ 2ـ استفاده از طرح تکاملی دیدگاه های وبر در جامعه شناسی دین مانند دورکیم، تکامل گرایانه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.