خلاصه ماشینی:
«فصلنامه» مقدمه همه ساله نزدیک به دو میلیون کودک با ثبت نام در پایهء اول دبستان،تحصیل خود را در نظام رسمی آموزش و پرورش ایران آغاز میکنند اما آیا همه آنها میتواند آنطور که برنامهریزان،خانوادهها و خود انتظار دارند،پایههای تحصیلی را یکی پس از دیگری با موفقیت پشت سر گذارند؟چه تعدادی از آنها میتوانند دورهء آموزش و پرورش عمومی (هشت ساله ابتدایی و راهنمایی تحصیلی)را بدون مردودی و تکرار پایه یا ترک تحصیل به پایان رسانند و چه تعداد از آنها ترک تحصیل را بر ادامهء آن ترجیح میدهند؟چه بخشی از هزینههایی که برای ایجاد فرصتهای تحصیلی صرف این افراد میشود،به دلیل تکرار پایه یا ترک تحصیل به هدر میرود؟در کدام یک از پایههای تحصیلی بیشترین اتلاف مشاهده میشود؟آیا جریان تحصیل دانش آموزان طی سالهای مختلف رو به بهبودی است؟و....
یعنی: (به تصویر صفحه مراجعه شود) T -میانگین طول دورهء تحصیل فارغ التحصیلان یک دورهء تحصیلی G^t -تعداد فارغ التحصیلان سال t n -تعداد پایههای تحصیلی دورهء تحصیلی مربوطه m -حد اکثر مدت زمان مجاز تحصیل پ-نرخ ماندگاری(Survival Rate) برای برنامه ریزان آموزشی مهم است که بدانند چه تعدادی از دانش آموزان ورودی به یک دوره در هریک از پایههای تحصیلی،ترک تحصیل میکنند و چه تعدادی در نهایت میتوانند به یک پایهء تحصیلی معین برسند.
جدول شمارهء 1-مقادیر نسبت اتلاف در کل کشور (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به مقادیر این جدول میتوان گفت: 1-هم اکنون میزان هزینهء صرف شده به ازای هر فارغ التحصیل دورهء ابتدایی 11 درصد و در مجموع دورههای ابتدایی و راهنمایی 40 درصد بیش از میزان آن در حالت مطلوب (فقدان تکرار پایهء ترک تحصیل)است.