چکیده:
هدف کلی این نوشتار بررسی وضعیت آسیب های اجتماعی و تحلیل برنامه اجتماع محور پیشگیری از آن می باشد. در تحقیق حاضر برای تکمیل بینش نظری از نظریه های مطرح در خصوص آسیب های اجتماعی در حوزه های جامعه شناختی و طراحی شهری استفاده شده است. در بخش میدانی نیز اقدام به جمع آوری اطلاعات با استفاده از ابزار پرسش نامه و مصاحبه (با سوالات باز) شد. با توجه به اینکه پژوهش حاضر هم دارای جنبه مطالعاتی و هم جنبه مشاوره ای و در نهایت آموزش و اجرا است، بنابراین به لحاظ روش شناسی در چهار سطح اکتشافی، توصیفی، تبیین و اجرا انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه آماری بود: 1- دختران و زنان در سطح مناطق 9، 15 و 17شهر تهران. 2- مطلعان کلیدی مناطق. نتایج پژوهش نشان می دهد با توجه به اینکه منابع شکل گیری آسیب های اجتماعی متفاوت است، و در آن «فرد، خانواده، فضای عمومی جامعه و نهادهای مربوطه » مسئول هستند، لذا برای کاهش آسیب های اجتماعی از جمله اقداماتی که جنبه پیشگیرانه نیز دارند، تشکیل برنامه های اجتماع محور در جهت آموزش مردم در خصوص مهارت های زندگی، ارتقای سطح آگاهی اجتماعی، آشنایی زنان با آسیب های اجتماعی و توان افزایی آنان است. بنابراین، گسترش مراکز مددکاری و مشاوره اجتماعی و اقدام های پیشگیرانه نیروی انتظامی برای آموزش دادن خانواده ها می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی نقش برجسته ای داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین ، با توجه و تلفیـق مبـانی نظـری ، پیشـینه و یافتـه هـای تحقیـق ، مـوارد و متغیرهای زیر برای کاهش آسیب های اجتماعی مدنظر پژوهش حاضر است : جدول ٩: مولفه ها و شاخص های به دست آمده از تحقیق مؤلفه شاخص ها و راهکارها گسترش سلامت و بهزیستی فردی و اجتماعی آموزش و مشاوره در خصوص سلامت جسم ، روح و روان توسط سازمان های فرهنگی و اجتماعی قدرت مندسازی و ظرفیت سازی - آموزش مهارت ها (اعم از شناختی و زندگی ) و توان افزایی احساس ایمنی - کاهش ریسک و کاهش فشار اجتماعی ، محیطی و اقتصادی بدیل سازی و جایگزینی در خصوص کمبود امکانات در خانه - تفریحات و سرگرمی در سطح محلات یا منطقه ، آموزش کارآفرینی و حرفه ای مددکای اجتماعی - مشاوره و خدمات اجتماعی توسط سازمان های ذی ربط ارتقای آگاهی عمومی از طریق اطلاع رسانی و رویکردهای برنامه ریزی از پایین به بالا تقویت مشترکت محله ای - تشریک مساعی - شراکت - اقدام و تعهد محلی مداخله در سطح محله ها - مراقبت از قربانیان ، درمان ، توانبخشی تقویت خانواده آموزش و اطلاع رسانی ، تقویت ارزش ها و باورهای مذهبی و سرمایه اجتماعی درون و برون خانوادگی از این رو در پژوهش حاضر با توجه به رویکرد اجتماع محـور بـودن آن بـرای آگـاهی بخشی در مورد هر یک از مفاهیم در قالب کارگاه و گروه های کوچک محلی لازم است که به موارد زیر پرداخته شود: ١- نیازسنجی آموزشی در زمینه برگزاری کارگاه ها و کلاس هـای مـورد نیـاز زنـان و خانواده ها براساس مسائل و مشکل های موجود در سطح محله ها، لازم به توضیح است که برگزاری کلاس هایی که منطبق یا فهم و نیاز مردم نباشد، یا از اولویـت برخـوردار نباشد، خود نوعی بی رغبتی در مردم جهت شرکت در کلاس ها به وجود می آورد و این موضوع در نتایج ارزیابی سریع مشخص شد، بـه طـوری کـه تقریبـا کمتـر از نیمـی از پاسخگویان تمایل به شرکت در کلاس های گروهی جهـت مشـکل هـای زنـان اعـلام کرده اند."