چکیده:
اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻓﺮاﯾﻨﺪی ﻫﯿﺠﺎن در ﻧﻈﻢ دﻫﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻫﯿﺠﺎن دﺧﺘﺮان ﻧﺎﻓﺮﻣﺎن اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺗﻌﺪاد ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ از ﺑﯿﻦ ﮐﻠﯿﻪ دﺧﺘﺮان ﻧﻮﺟﻮان 18- 14 ﺳﺎل ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ اﺧﺘﻼل ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ای ﮐﻪ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 95- 94 در ﻣﺪارس ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻧﺠﻒ آﺑﺎد ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﺑﻮدﻧﺪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮدر ﭼﺎرﭼﻮب ﻃﺮح ﻫﺎی ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺗﮏ آزﻣﻮدﻧﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻃﺮح ﺧﻄﻮط ﭘﺎﯾﻪ ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ای ﭘﻠﮑﺎﻧﯽ اﺟﺮا ﺷﺪ. در اﯾﻦ روش ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺑﻌﺪ از ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺧﻂ ﭘﺎﯾﻪ، ﻣﺪاﺧﻠﻪ آﻏﺎز ﺷﺪ و ﻃﯽ ﻫﺸﺖ ﺟﻠﺴﻪ ﻣﺪاﺧﻠﻪ ی اﻧﻔﺮادی، آﻣﻮزش راﻫﺒﺮد ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻓﺮاﯾﻨﺪی ﻫﯿﺠﺎن ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻣﺪل ﮔﺮاس ﺑﻪ آزﻣﻮدﻧﯽ ﻫﺎ اراﯾﻪ ﮔﺮدﯾﺪ و ﺳﻪ آزﻣﻮدﻧﯽ ﯾﮏ ﻣﺎه ﺑﻌﺪ، ﻃﯽ ﺳﻪ ﻣﺎه ﻣﺘﻮاﻟﯽ ﻣﻮرد ﭘﯿﮕﯿﺮی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. اﺑﺰار ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﮔﺎرﻧﻔﺴﮑﯽ ﺑﻮد؛ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ اﻓﺮاد 11 ﺑﺎر (4 ﺑﺎر ﺧﻂ ﭘﺎﯾﻪ، 4 ﺑﺎر ﻣﺪاﺧﻠﻪ و 3 ﺑﺎر ﭘﯿﮕﯿﺮی) ﻣﻮردارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰار (SPSS21) ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺗﻐﯿﯿﺮات روﻧﺪ، ﺷﯿﺐ، اﻧﺪازه اﺛﺮ و ﺷﺎﺧﺺ ﮐﻮﻫﻦ و ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻓﺮاز و ﻓﺮود اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺑﻪ آزﻣﻮدﻧﯽ ﻫﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮ ﻧﻤﺮات راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺳﺎزﮔﺎر ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻫﯿﺠﺎن ﮔﺮدﯾﺪ؛ ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﻧﻤﺮات درﻃﯽ ﻫﺸﺖ ﺟﻠﺴﻪ ﻣﺪاﺧﻠﻪ آﻣﻮزﺷﯽ، ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﻤﺮات ﺧﻂ ﭘﺎﯾﻪ داﺷﺘﻨﺪ. ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ ﻧﻤﻮدارﻫﺎی اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ واﻧﺪازه ﺿﺮﯾﺐ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻧﯿﺰ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ ﻣﻌﻨﺎدار و ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪت ﻣﺪاﺧﻠﻪ ی ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺑﺮای ﻫﺮﺳﻪ آزﻣﻮدﻧﯽ در ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﻮردﺑﺮرﺳﯽ ﺑﻮد. ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن دادﮐﻪ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻓﺮاﯾﻨﺪی ﻫﯿﺠﺎن درﻧﻈﻢ دﻫﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻫﯿﺠﺎن دﺧﺘﺮان ﻧﺎﻓﺮﻣﺎن ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
اين ويژگي ها، خود افزايش دهنده مهارت هاي لازم براي استقلال از خانواده و در 1Patel,Flisher,Hetrik &McGorry 2Cartright-Hattont,McNally&White 3 Oppositional Defiant Disorder-ODD 4 Steiner & Remsing 5Hamilton & Armando 6Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-Fifth Edition -DSM-5 7American Psychiatric Association 8Harada et al اثربخشي راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان در نظم دهي / ١٣٥ ادامه پيدايش آسيب پذيري بيشتر ازعدم تنظيم رفتار و هيجان است .
سزاز، سزانسوگوتي و هوفمن ٧(٢٠١١)در مطالعات متعدي به نقش و تأثير تنظيم هيجان بر کنترل خشم اشاره 1Hooper,Luciana,Conklin &Yarger 2Ronan & Kendall 3Zlomke & Hahn 4Bouchard,Guillemette & Landry-Legar 5Giuliani & Gross Cate &Garnefski، Koopman، Kraaij ٦ Hofman &Szasz، Szentagotai ٧ ١٣٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال دوم ، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٦ کرده اند؛ نتايج مطالعات نشان داد که تکنيک باز ارزيابي يا برآورد مجدد (ايجاد تفسير مثبت يا خنثي براي کاهش تنش منفي )، اثر بخشي بيشتري نسبت به تکنيک هاي پذيرش و سرکوب (بازداري ) براي تعديل تجربه و ابراز خشم دارد.
پاکيزه و نظري (١٣٩٤) پژوهشي با هدف بررسي اثر بخشي آموزش ذهن آگاهي و تنظيم هيجاني بر سلامت عمومي دانش آموزان مقطع دبيرستان انجام دادند ؛يافته ها بيانگر تأثيرگذاري آموزش ذهن آگاهي و تنظيم Webb، Miles& Sheeran ١ 2 Verzeletti, Zammuner,Galli & Agnoli 3 utomo 4Kaufman & et al 5 Schoorl,van Rijn,de Wied,van Goozen & Swaab اثربخشي راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان در نظم دهي / ١٣٧ هيجاني بر سلامت عمومي دانش آموزان مي باشد.