چکیده:
با توجه به اهمیت سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشور، بهویژه در شرایط پساتحریم و لغو تحریمهای اقتصادی، این پژوهش با استفاده از دادههای ثانویه دردسترس مربوط به 123 شرکت تابعه خارجی ثبتشده در کشور، به تحلیل رابطه متغیرهایی همچون سرمایه اولیه، تکنولوژی و نوع صنعت با نوع و روش ورود به بازار ایران بر اساس روشهای سرمایهگذاری مشترک پرداخته است. نتایج نشانگر آن است که بیشترین نوع راهبرد ورود سرمایهگذاران خارجی از طریق مالکیت حداقلی است که 59% از شرکتهای خارجی سهم پایینتر از 50% را در مالکیت و کنترل شرکت تابعه خارجی مستقر در ایران دارند. تنها 23% از شرکتهای تابعه خارجی در ایران دارای مالکیت حداکثری شرکت مادر سرمایهگذارند. درمجموع، کشورهای اروپایی با بیش از 80 %، بیشترین سهم را در سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران را به خود اختصاص دادهاند و در رتبه دوم نیز کشورهای آسیایی قرار دارند. همچنین نوع فنّاوری و مکان جغرافیایی شرکت مادر در میزان سرمایهگذاری اولیه آنها در ایران تاثیرگذار بوده است. سرمایهگذاران خارجی از خاورمیانه، مبلغ اولیه سرمایه کمتری را در مقایسه با سایر کشورها جهت سرمایهگذاری مستقیم در ایران استفاده نمودهاند. کشورهای سرمایهگذار با مبدا آسیایی علاقهمند به سرمایهگذاری مشارکتی در سطح حداقلی در ایران هستند. از این رو تسهیل سرمایهگذاری خارجی از طریق آزادسازی مالکیت خارجی تا سطح مالکیت کامل، مدنظر قراردادن اهداف ورود سرمایهگذاران خارجی، به همراه هدفمند نمودن مشوقهای سرمایهگذاری، می تواند در افزایش سهم سهامداران خارجی در شرکتهای تابعه در ایران موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"درنتیجه، سرمایهگذاری مستقیم خارجی میتواند یک نقش حمایتی برای دموکراسی بازی کند و رشد اقتصادی بهمراتب بالاتری را نسبت به سرمایه داخلی به همراه داشته باشد آسیودا (2002) 3 در مطالعهای با استفاده از دادههای مقطعی 71 کشور درحالتوسعه مورد بررسی قرار داد که نتایج این مطالعه نشان داد در دوره مورد بررسی، متغیرهای باز بودن اقتصاد، زیرساختها و نرخ بازگشت سرمایه، تأثیرات معناداری بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی دارند.
Koch Hernandez & Nieto Tekin-Koru Merger & Acquisition (M&A) Anderson & Sutherland با توجه به نظریه نسبی هکشر-اوهلین در خصوص کالاهای سرمایه بر و کاربر و نقش تکنولوژی در سرمایهگذاری خارجی و همچنین نظریه ترکیبی دانینیگ که تاکید بر مزیت های مالکیتی، درونیسازی و مزایای مکانی (جغرافیای) جهت تعیین راهبرد ورود به بازارهای خارجی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی دارد، و براساس پیشینه پژوهش فوق الذکر، فرضیات این پژوهش به شرح ذیل تدوین شده است: فرضیه اول: راهبرد ورود حداقلی شرکتهای چندملیتی بر میزان سرمایه اولیه آنها تأثیر منفی دارد.
شرکت تابعه خارجی 2 : شرکت تجاری است در کشوری که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم تحت مالکیت و یا کنترل یک فرد از کشوری دیگر است و به میزان 10 درصد یا بیشتر از سهام دارای حق رأی را برای یک شرکت تجاری ثبتشده و یا یک شرکت مشابه علاقهمند ثبتنشده، اداره میکند، که اغلب بهعنوان راهی Multinational Corporations Foreign Affiliates برای انتقال دانش از شرکت مادر به شرکت تابعه استفاده میشود (Makino & Delios 1996) ."