Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعات اجتماعی دین

نویسنده:

مترجم:

ISC (7 صفحه - از 19 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : دین ،اجتماعی ،دورکهایم ،جادو ،قرن نوزدهم ،توتمی ،مطالعات اجتماعی دین ،انسان ،اسمیت ،انسان‌شناسی ،مولر ،تکاملی ،نظام ،جامعه‌شناسی ،کلیسا ،رویکرد ،علم ،خدا ،تایلور ،مطالعات ،تاریخی ،توسعه انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی دین ،علوم اجتماعی ،توسعه ،رویکردهای مطالعات اجتماعی دین ،کلی ،نقد ،ابتدایی ،مقایسه‌ای ،عقاید

خلاصه ماشینی:

"لازم است که ظهور انسان شناسی و جامعه شناسی دین را در برابر شیوه مسلط تفکر علم طبیعی در نیمه دوم قرن نوزدهم ـ یعنی شیوه نظریه پردازی علمی که توسط سلطه پارادایم تکاملی شکل گرفت ـ مورد ملاحظه قرار دهیم. او با تفکیک رویکردهای فردگرایانه و جامعه شناختی، دین مقایسه ای را به عنوان «شاخه ای از علوم تجربی» تعریف می کند، علومی که «می خواهند در قالب کلی ترین فرمول ها توصیف کنند، در حالی که تمایلات تاریخی ذهن انسان در بعد دینی اش مورد توجه قرار می گیرند» (مارت، 1909: 168) فرضی که در ورای دین مقایسه ای وجود داشت این بود که دین مقایسه ای مستلزم انحراف از رویکردهای فلسفی و کلامی اولیه است. اگر دورکهایم بنیان رویکرد به مقدس را در آثار رابرت هرتز، هنری هوبرت، مارسل موس، وراجر کالویس بنا نهاد، این پیشرفت جامعه شناختی تنها بر مبنای بنیان هایی ممکن بود که توسط نقدهای روش شناختی آندرو لانگ، بینش های نظری فوستل دو کولانژ و رابرتسن اسمیت، کشف های قوم نگارانه انسان شناسان، میسیونرها و سایرین، و رویکرد مقایسه ای رابرت لوی درباره دین ابتدایی، بنا نهاده شدند. رویکرد او به این خاطر نیز مورد انتقاد قرار گرفت که تعمیم نظام های ساده توتمی به باورهای پیچیده تر غالبا مشکل است، و حتی این تقابل یک درجه بندی تکاملی را نشان می دهد که در آن توتم پرستی بومیان استرالیا ساده تر از، مثلا آیین های گروهی و باورهای مربوط به ورزش معاصر دانسته شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.