چکیده:
امروزه کشور ما مرحله مهمی را در تبدیل سیستمهای اطلاعاتی خود پشت سر میگذارد.مبالغ هنگفتی که گاه برای راهاندازی چند پژوهشکده تخصصی کافی است،صرف ایجاد سیستم در یک شرکت یا سازمان میشود.اگر این سرمایهگذاریهای هنگفت نتواند مقصود نهایی پدیدآورندگان و استفادهکنندگان این سیستمها را برآورده سازد،باید نام و نشان این سیستمها را نیز به فهرست هزاران سیستم شکستخورده قبلی افزود.این مقاله پس از بحث مختصری درباره سیستمهای اطلاعاتی و چرخه حیات آنها به تشریح عوامل موفقیت و شکست در پیادهسازی آنها میپردازد.مهمترین معیارهای موفقیت از دیدگاه محققان،بکارگیری گسترده سیستم، رضایت کاربران،رسیدن به اهداف و بازگشت سرمایهگذاریهای انجام شده است.با وجود این،در مورد معیارهای سنجش موفقیت یا شکست سیستم،مدلهای مختلفی ارائه شده که هر یک عوامل متفاوتی را به عنوان معیار توفیق یا شکست سیستمها ذکر میکنند.طبق نتایج تحقیقات انجام شده،در پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی،موانع و ریسکهایی مطرح است که باید مدیران و طراحان سیستم آنها را مد نظر قرار دهند. عمدهترین موانع و مشکلات موجود را میتوان مقاومت کاربران، هزینههای بالا،مدت طولانی،عدم مدیریت صحیح دانست.
خلاصه ماشینی:
"برخی از این مشکلات به دلیل فناوری مورد استفاده در سیستمهای اطلاعاتی است،اما بسیاری از آنها مربوط به عوامل مدیریت و سازمان است.
پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی عملا در حکم انجام فرایند ایجاد تغییر در سازمان است و مدیریت باید ضمن توجه کافی به موضوع پیچیدگی پروژه سیستمهای بزرگ در تخمین هزینه و زمان پیادهسازی این سیستمها نیز موفق باشد.
یکی از مشخصههای مهم اغلب سیستمهای اطلاعاتی آن است که از افراد خواسته میشود یا گاه مجبور میشوند تغییراتی در رفتار خود به وجود آورند،تا نمایشگر 2-اندازهگیری موفقیت سیستمهای اطلاعاتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) سیستم به درستی عمل کند (2002 Laudon Laudon) .
این عوامل را مهمترین معیارهای توفیق سیستمها شناختهاند: به کارگیری گسترده سیستم:گسترهای است که سیستم در کارهای جاری مورد استفاده قرار میگیرد(لاودن،8731)، رضایت کاربران از سیستم:این معیار شامل نظر کاربر درباره دقت،صحت،متناسب بودن با نیازهای اطلاعاتی کاربران یا کیفیت خدمت ارائه شده یا درصد زمانی میباشد که سیستم بدون اشکال و به خوبی قابل استفاده بوده است.
محققان سیستمهای اطلاعاتی ترجیح میدهند به جای معیار هزینه-منفعت،تاکید خود را روی معیارهای انسانی و سازمانی موفقیت سیستم اطلاعاتی قرار دهند،از جمله کیفیت اطلاعات، کیفیت سیستم و تاثیراتی است که سیستم روی پیشرفت کارهای سازمان دارد (2002 Laudon Laudon,) بخاری طی یک فراتحلیل در سال 5002،با بررسی تعداد زیادی از تحقیقات گذشته،به تشریح و ارائه شواهد تجربی در زمینه رابطه میان استفاده از سیستم و رضایت کاربر،میپردازد.
سطوح پیچیدگی و ریسکپذیری در پیادهسازی اگر فرایند ایجاد سیستم در گروه ریسک خود درست قرار گیرد، سطوح ریسک ممکن است از قبل قابل پیشبینی باشد و راهبردهایی اتخاذ شود که از ریسک بالا جلوگیری کند."