چکیده:
اهمیت فلسفه در تمامی زمینههای علوم بشری بر کسی پوشیده نیست. ظهور مکتبهای فلسفی در طول تاریخ در راستای پاسخگویی به زوایای پنهان دانش بشری بوده است. در حوزه تعلیم و تربیت، مکتبهای مختلف فلسفی نظیر ایدهالیسم، رئالیسم و غیره اندیشهها و دیدگاههای خود را در ارتباط با آموزش بمفهوم کلی آن و ابعاد مرتبط با آن مطرح کردهاند. مبانی نظری حوزه آموزش زبان انگلیسی نیز بیتردید از اندیشههای مکتبهای فلسفی الهام گرفته است. نظر به اهمیت موضوع فلسفه تعلیم و تربیت و نقش محوری آن در برنامه درسی، روش تدریس، نقش معلم و فراگیر در آموزش و دیگر ابعاد مهم در فرایند تعلیم و تربیت، پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کتابخانهای-اسنادی به بررسی ارتباط مبانی فلسفی مکتبهای تعلیم و تربیت و حوزه آموزش زبان انگلیسی میپردازد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تأثیراصول فلسفی هر یک از مکتبهای مذکور در رویکردهای مختلف آموزش زبان در خلال سده بیستم و نیز عصر حاضر قابل مشاهده و بررسی میباشد.
The vital role of philosophy in all fields of study is quite clear. The philosophical schools in the course of history have emerged to uncover the vague dimensions of human knowledge. In education, different philosophical schools including idealism, realism, and so on have presented their insights in relation to education in general and any aspects pertinent to it. Theoretical foundation of English language teaching has undoubtedly been under the influence of philosophical thoughts stemmed in these schools. Regarding the importance of philosophy of education and its pivotal role in curriculum development, methodology, roles of teacher and learner and other relevant aspects in education process, the current study using a library research method deals with the connection between philosophical schools of education and English language teaching. The findings of this investigation shows the influence of philosophical foundations of each of the aforementioned schools in different methods and approaches of language teaching within past century and presently can be observed and discussed.
خلاصه ماشینی:
نظر بـه اهمیـت موضـوع فلـسفه تعلـیم و تربیت و نقش محوری آن در برنامه درسی ، روش تدریس ، نقش معلم و فراگیر در آموزش و دیگر ابعاد مهم در فرایند تعلیم و تربیت ، پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کتابخانه ای-اسنادی به بررسـی ارتباط مبانی فلسفی مکتب های تعلیم و تربیت و حوزه آموزش زبان انگلیسی می پردازد.
ازآنجایی که تاکنون هیچ پژوهشی به موضوع مکتب های آموزش و پرورش در ارتباط با آمـوزش زبان انگلیسی نپرداخته است ، بررسی ها و واکاوهـای ایـن پـژوهش ، زاویـه هـایی نـو را درایـن زمینه ی گشودهاست که در نوشتارهای پسین به آن خواهیم پرداخت .
پیشینه تحقیق در طول چند دهه ی اخیر، پژوهشگران ارتباط مکتب های فلسفه ی آمـوزش و پـرورش بـا دیگر گسترههای گوناگون علوم انسانی ، فنی و پایه مطالعه و بررسی کردهاند؛ اگرچه ، همانگونه که در سرآغاز یادآوری شد، جای این پژوهش ها درزمینه ی آموزش زبان انگلیسی خـالی اسـت و تاکنون در این زمینه پژوهشی صورت نگرفته اسـت .
همانگونـه کـه پـیش تـر اشاره شد، با عنایت به خلاء موجود در پیشینه پژوهش در زمینـه فلـسفه آمـوزش و پـرورش و ارتباط آن با گفتار پیرامون آموزش زبان انگلیسی ، این پژوهش برآن است که ایـن خـلاء را بـا نگاهی تحلیلی به موضوع یادشده پر کند.
Task-based Language Learning and Teaching.
Problem Approach to Teaching a Foreign Language in the Process of Professional Education (EFL).
Approaches and Methods in Language Teaching.