چکیده:
کاربریها یکی از متغیرهای اصلی و تاثیرگذار در عملکرد محورها و الگوی سفری شهروندان در ساختار شهری هستند. بنابراین نحوه استفاده از زمین و الگوی پراکنش مکانی و فضایی کاربریها که در فرایند برنامه ریزی کاربری زمین مشخص می گردد، الگوی سفری شهروندان را تحت تأثیر قرار میدهد.از این رو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و سنجش تاثیر کاربری های موجود در محورهای ساختاری و عملکردی بر الگوی سفری شهروندان در منطقه یک شهر همدان سعی در دستیابی به یک سیستم حمل و نقلی یکپارچه دارد . نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی است. حجم نمونه برای سه محور عملکردی (شریعتی, میرزاده عشقی, سعیدیه) بدلیل متغیر بودن جمعیت سه محور با استفاده از فرمول (حجم نمونه جامعه نامعلوم) به ترتیب برابر با (225 و 290 و 265) است. اطلاعات برداشت شده به کمک نرم افزار SPSS (تحلیل واریانس یک طرفه Tو تحلیل رگرسیون چندگانه HMR) مورد تحلیل قرار گرفته شده است. . نتایج این پژوهش نشان میدهد که کاربری ها در تعیین عملکرد و الگوی سفری شهروندان نقش زیادی دارند. و در هر محور عملکردی هر کاربری با نوع خاصی از الگوی سفری در ارتباط است و بر آن تاثیر می گذارد. همچنین در بین کاربری های تاثیرگذار نیز بیشترین تاثیر گذاری را کاربری مختلط دارد که الگوی سفری را به سمت الگوی سفری حمل و نقل عمومی با میزان (Beta=.976) جهت می دهد. در نهایت با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد طراحی سیستم حمل و نقلی یکپارچه در چارچوب سیستم ABC ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی و سنجش تاثیر فعالیت ها و انواع کاربری های موجود در محورهای ساختاری و عملکردی بر الگوی سفری شهروندان (مطالعه موردی : منطقه یک شهر همدان) یاسر حاتمی ١ ٢ کیانوش ذاکر حقیقی هادی رضایی راد ٣ تاریخ دریافت: ١٣٩٥/٠٢/٠٧ تاریخ پذیرش:١٣٩٥/١١/١١ چکیده کاربریها یکی از متغیرهای اصلی و تاثیرگذار در عملکرد محورها و الگوی سفری شهروندان در ساختار شهری هستند.
از این رو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و سنجش تاثیر کاربری های موجود در محورهای ساختاری و عملکردی بر الگوی سفری شهروندان در منطقه یک شهر همدان سعی در دستیابی به یک سیستم حمل و نقلی یکپارچه دارد .
همچنین یکی از اجزاء اصلی تشکیل دهنده ساختار شهری محورهای عملکردی هستند که تاثیرزیادی در تعیین نوع الگوی سفری شهروندان در محور دارند که در بخش بررسی متغیرهای تاثیرگذار در نقش این محورها کاربری ها و فعالیت های شهری به عنوان موثرترین متغیر در نقش و عملکرد محور معرفی می گردند که تاثیر زیادی را بر الگوی سفری شهروندان در شهرها و کلان شهرها می گذارند.
از این رو نحوه استفاده از زمین و الگوی پراکنش مکانی و فضایی کاربریها که در فرایند برنامه ریزی کاربری زمین مشخص می گردد، تقاضا و مسافت های سفر را تحت تأثیر قرار میدهد ( Thinh Bertaud, ) (Schwanen et al.
(٨١٠ :٢٠١١ (رجوع شود به تصویر صفحه) تصویر شماره (١) عوامل تعیین کننده اصلی رفتار سفر (٢٠٠٥ Garling) - الگوی سفر الگوهای حرکتی افراد یکنواخت نمی باشند پیچیدگی این الگوها از عوامل مختلفی چون تراکم جمعیتی , کاربری زمین و دسترسی به وسایل نقلیه عمومی تبعیت می کند( Newman ١٩٩٩:١٠٦ ,et al).