چکیده:
کیفیت و اثربخشی مدیریت نظام اجرایی،عامل حیاتی و مهمی در تحقق برنامههای توسعه،کامیابی و رفاه ملتهاست.بالا بودن هزینه سازمانهای دولتی برای ارائه خدمات و محصولات گوناگون و تهیه و تامین این هزینهها از منابع عمومی که زور به روز محدودتر و کمتر میشود و پایین بودن اثربخشی برخی از سازمانها،دولتها را به این فکر انداخته است که تحقق اهداف سازمانهای دولتی و عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار دهند.ارزیابی عملکرد،مقایسه عملکرد و نتایج حاصل از عملیات با اهداف تعیین شده توسط مدیریت و یا سایر معیارهای سنجش مناسب تعریف شده است.هدف از انجام ارزیابی عملکرد،حصول اطمینان از اثربخشی،کارایی و صرفه اقتصادی عملیات است و به این منظور سیستمهای برنامهریزی و کنترل مدیریت از نظر طراحی و اجرا ارزیابی میشود.ارزیابی عملکرد میتواند باعث آگاهی از میزان پیشرفت در بهبود عملکرد شده و در نتیجه،انگیزه و فرصت لازم برای ارتقای کیفیت عملکرد دستگاهها را فراهم کند.استفاده از سیستمها و روشهای ارزیابی عملکرد،سه امتیاز کلیدی زیر را برای سازمانها به ارمغان میآورد.1)تعیین راهبرد و اهداف بلندمدت سازمان،2)تهیه اطلاعات برای پاسخگویی به ذینفعان و 3)تاکید بر مشارکت عمومی کارکنان در سازمان.در خصوص ارزیابی عملکرد،دو دیدگاه مهم سنتی و نوین ادامه در صفحه 53
خلاصه ماشینی:
"این امر از جمله موارد زیر را دربرمیگیرد: *حصول اطمینان از وجود و بکارگیری معیارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد(این معیارها معمولا توسط مدیریت یا سایر مراجع ذیصلاح تعیین میشود)، *حصول اطمینان از تاکید بر رضایت مشتریان و استفادهکنندگان(درونسازمانی و برونسازمانی)خدمات و محصولات، *حصول اطمینان از جامع و منسجم بودن سیستمهای اطلاعاتی و عملیاتی سازمان(شامل برنامهها،خطمشیها، روشها و راهکارها)و درک آنها توسط کلیه سطوح عملیاتی، *حصول اطمینان از پیشبینی و به کارگیری سیستم ارزیابی و بازخور مناسب در سازمان، *حصول اطمینان از اتکای به گزارشهای عملیاتی به عنوان یکی از مبانی تصمیمگیری مدیریت.
با توجه به مطالب ذکر شده،ارزیابی عملکرد میتواند بازخورد لازم را در موارد زیر ارائه دهد: *میزان اجرای موفقیتآمیز سیاستهای تدوین شده، *میزان تدوین صحیح سیاستها، *ارائه شاخصهای رشد سازمانی، *کسب اطلاعات از وضعیت موجود سازمان، *شناسایی موارد مستعد بهبود در عملکرد سازمان، *میزان کارایی و اثربخشی برنامهها و فعالیتها، *اطمینان از روند مستمر بهبود عملکرد، *شناخت مشکلات،فرصتها و محدودیتها، نمایشگر 1-تفاوت دیدگاهها درباره ارزیابی عملکرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) *چشمانداز آینده و سمت و سوی برنامهها در فضای ملی و بین المللی، *نحوه تخصیص منابع و امکانات و منابع انسانی و میزان مشارکت کارکنان در اجرای برنامههای مصوب، *میزان پاسخگویی.
بالا بودن هزینه سازمانهای دولتی برای ارائه خدمات و محصولات گوناگون و تهیه و تامین این هزینهها از منابع عمومی که زور به روز محدودتر و کمتر میشود و پایین بودن اثربخشی برخی از سازمانها،دولتها را به این فکر انداخته است که تحقق اهداف سازمانهای دولتی و عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار دهند."