Skip to main content
فهرست مقالات

علوم قرآن و قرآن پژوهی، اهمیت، جایگاه و تنگناها

مصاحبه شونده:

ISC (10 صفحه - از 8 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، علوم قرآن، معرفت، تدریس، استاد، اسلام، برنامه، گروه علوم قرآنی، علوم قرآن و قرآن‌پژوهی، تحقیق

خلاصه ماشینی:

"البته مشکلاتی نیز هست که هنوز به طور کامل رفع نشده است؛ از جمله این که هنوز استادی که بتواند در این مقطع به نحو مطلوب برای فضلای حوزه که این دوره را تا مقطع کارشناسی ارشد گذرانده اند تدریس کند، به حد کافی و با فراغتی که مدنظر ماست، که با دانش پژوه به صورت جدی کار کند، وجود ندارد ولی در عین حال، چاره اندیشی می کنیم تا بتوانیم ان شاءالله زمینه های تربیت یا بالفعل کردن استادهای بالقوه را فراهم کنیم؛ همان گونه که در مقطع قبلی هم چنین پیش بینی کردیم. همچنین پیش بینی شده است که اگر شرکت کنندگان به تعداد کافی بودند، دو گرایش ایجاد کنیم، و بتوانند موضوع پایان نامه یشان را هم از همان آغاز مشخص کنند و در عمل، محققانی که فارغ التحصیل می شوند در دو زمینه مورد نیاز، و ضروری، تربیت شوند: یکی مبانی و روش تفسیر و فهم قرآن که بحث تفسیرگرایی تأویلی (هرمنوتیک) مرتبط با این گرایش است و نیاز امروز ماست و دیگری هم بحث های علوم قرآنی است که تصور می کنم با همه تحقیقاتی که انجام گرفته است، هنوز نیازمند تحقیق و بررسی است. اما وقتی کتابی محدود به توده مردم نیست و می خواهد همه قشرها را هدایت کند و به فرمایش مرحوم علامه طباطبائی، برای یک حقوق دان منبع حقوقی است، برای یک فیلسوف راهنمای بحث های عقلی است و همین طور دانشمندان رشته های دیگر، این کتاب نه تنها یک راهنما، بلکه یک معجزه است؛ کسی که با تخصص ویژه خود وارد قرآن می شود می بیند که مطالب شگفت انگیزی در آن وجود دارد که حتی دانشمندان و محققان نمی توانند به این حد از معرفت دست یابند و آن را ارائه بدهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.