چکیده:
هدف از انجام این پژوهش مقایسه کارکرد های اجرایی و مهارت های تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک و عادی بود. پژوهش پژوهش حاضر از نوع مقایسه ای و پس رویدادی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مددجویان نوجوان پسر 21 تا 16 سال کانون اصلاح و تربیت شهر تهران و کلیه دانش آموزان نوجوان پسر 21 تا 16 سال شهر تهران تشکیل می دهند. روش نمونه گیری دانش آموزان نوجوان 21 تا 16 سال بزهکار به صورت نمونه گیری در دسترس بود و تعداد 62 نفر به عنوان گروه سلوک انتخاب شدند. روش نمونه گیری نوجوانان عادی به صورت خوشه ای چند مرحله ای انجام شد. ابزار پژوهش آزمون عصب- روانشناختی کولیج و پرسشنامه ی تنظیم شناختی هیجان بود. یافته های بدست آمده نشان داد که بین کودکان اختلال سلوک و عادی در مولفه های کارکرد های اجرایی و مهارت های تنظیم شناختی هیجان تفاوت اساسی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه ی بین کارکردهای اجرایی و مهارت های تنظیم هیجان کارکردهای اجرایی متغیر ضریب همبستگی(r) و سطح معناداری (p) سرزنش خود 0/44** سرزنش دیگران 0/54** نشخوارفکری 0/44** تلقی فاجعه آمیز 0/61** دیدگاه پذیری -0/23** تمرکز مجدد مثبت -0/15 ارزیابی مثبت -0/28** پذیرش شرایط -0/42* برنامه ریزی کردن -0/64** ** معنی دار در سطح ٠/٠١ مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره دوم ، شماره نهم ، تیر ماه ١٣٩٦ ٧ برای بررسی اینکه آیا کارکرد های اجرایی در نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک و عادی متفاوت هست ، از آزمون t استفاده گردید که نتایج آن در جدول ٢ ارایه شده است .
جدول ٤ : مقایسه راهبرد های تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان مبتلا به سلوک و عادی راهبرد ها گروه تعداد میانگین انحراف معیار درجه آزادی T دیدگاه پذیری اختلال سلوک 62 4/25 2/11 143 4/53* عادی 82 12/16 3/91 پذیرش اختلال سلوک 62 5/12 2/11 143 عادی 82 13/76 3/82 5/46* تمرکز مجدد مثبت اختلال سلوک 62 4/76 2/31 143 عادی 82 12/45 3/66 5/15* مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره دوم ، شماره نهم ، تیر ماه ١٣٩٦ ٩ ارزیابی مثبت اختلال سلوک 62 4/92 2/09 143 عادی 82 11/29 3/75 4/21* برنامه ریزی اختلال سلوک 62 4/18 2/40 143 عادی 82 13/28 3/86 2/16 نشخوار اختلال سلوک 62 14/92 3/72 143 فکری عادی 82 4/71 1/36 5/580* سرزنش خود اختلال سلوک 62 15/16 4/36 143 5/089* عادی 82 4/02 1/72 سرزنش دیگران اختلال سلوک 62 15/70 4/07 143 عادی 82 4/97 1/48 4/30* تلقی فاجعه آمیز اختلال سلوک 62 16/12 3/85 143 عادی 82 4/28 2/01 4/58* جدول ٤ نشان میدهد که بین نمرات نوجوانان مبتلا به سلوک و عادی در ٩ مقیاس تنظیم شناختی هیجان تفاوت معنادار است .
مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره دوم ، شماره نهم ، تیر ماه ١٣٩٦ Abstract The purpose of this study was to compare the executive functions and cognitive-emotional adjustment skills in adolescents with behavioral disorder and normal."