چکیده:
کودکی یکی از دوران های سرنوشت ساز و حساس زندگی انسان می باشد. در دنیایی که بسیاری از افراد بزرگسال از ناراحتی جسم و روان و تبعات آن رنج می برند، توجه به دوره های حساس کودکی و نوجوانی برای آموزش فلسفه به افراد، امری ضروری به نظر می رسد. برای آموزش تفکر به کودکان برنامه های متعددی تدوین و استفاده شده است. یکی از موفق ترین و پرکاربردترین است. فلسفه برای کودکان، شاید تازه ترین و بزرگترین گامی است که در » فلسفه برای کودکان « برنامه های موجود برنامه راستای تلاش برای کاربردی کردن فلسفه و آموزش عملی تفکر انتقادی و با هدف تقویت و بالا بردن مهارت های استدلال،
داوری و قدرت تمیز برداشته شده است. این برنامه، نمونه روشنی از کاربرد فلسفه در تربیت است اما با دیگر برنامه های فلسفه کاربردی تفاوت اندکی دارد و آن اینکه این برنامه می خواهد به شاگردان کمک کند تا خودشان کار فکری انجام دهند و مسائل را خودشان حل کنند در ادامه به رویکردهای حاکم بر برنامه درسی فلسفه برای کودکان اشاره شد. هدف کلی برنامه فلسفه برای کودکان، ایجاد مباحثه فلسفی به وسیله آفرینش اجتماع پژوهشی در سطح کلاس است. در ادامه ضمن ذکر پژوهش های متعدد در این زمینه نتیجه گرفتیم آموزش فلسفه برای کودکان قابل انجام و ضروری است و پیشنهاد می شود به عنوان یکی از برنامه های درسی اجباری برای دانش اموزان در نظر گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش حاکی از آن است که معنویت در ابتدا به صورت بالقوه و به شکل کنجکاوی در مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره دوم ، شماره نهم ، تیر ماه ١٣٩٦ وجود انسان فعال است و کودک را به پرسش های متنوع وامیدارد و درصورتی که این استعداد به شکل صحیح پرورش یابد به اوج شکوفایی خود می رسد، با توجه با اینکه ، هسته اصلی برنامه «آموزش فلسفه برای کودکان » پرسشگری است ؛ لذا این برنامه بیشترین نزدیکی را از نظر اهداف ، محتوا و روش با پرورش معنویت دارد؛ زیرا هر دو برنامه درصدد خلق کنجکاوی و چرایی مسائل در دانش آموزان نسبت به سؤالات بنیادین است .
استفاده از نظرات و استدلالهای صحیح در ارائه عقاید و دیدگاه ها و نگرش انتقادی به 1 Murris 2 Worley 3 Di Masi & Santi مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره دوم ، شماره نهم ، تیر ماه ١٣٩٦ افکار و نظریات افراد دیگر و دوری از تعصب جاهلانه نیز در برنامه درسی فلسفه برای کودکان مورد تاکید بسیاری قرار گرفته است (رمضانی، ١٣٨٩) امکان سنجی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان در برنامه درسی درصد زیادی ازمعلمان ، دانش لازم برای اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان ، را دارند و دانش درصد کمی ازآنان ، مناسب نیست ؛ با توجه به مباحث نظری که اندیشمندان وصاحبنظران ازجمله بلوم ، مطرح کرده اند، سطح دانش اصلی ترین و زیربنایی ترین سطح حیطه شناختی، به شمارمی آیدکه سطوح تعالی درک وفهم ، کاربرد، تحلیل ، ترکیب وارزشیابی یا قضاوت برپایه این سطح ، شکل می گیرد."