Skip to main content
فهرست مقالات

پهلوان و پهلوانی در فرهنگ و ادب پارسی (2): رابطه پهلوان و نظام حکومتی در حماسه های کهن ایرانی

نویسنده:

(4 صفحه - از 70 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : پهلوان ،شاه ،شاهنامه ،حماسه‌های کهن ایرانی ،رستم ،رابطه پهلوان و نظام حکومتی ،ایرانی ،گشتاسب ،حماسه‌های کهن ایرانی اشکان ،پادشاه ،زال ،سرپیچی رستم از فرمان کاووس ،سرپیچی بزرگ از فرمانهای شاهان ،شاهنامه فردوسی ،کاووس ،فرمان ،تخت ،قیام ،قدرت ،کیخسرو ،سرپیچی ،شورش ،رابطهء پهلوان و نظام حکومتی ،پهلوان ایرانی ،جوانشیر ،گروه روایات پهلوانی ،مرگ ،مهار قدرت شاه ،دست رستم و جانبداری پهلوانان ،ایران شاه نماد قدرت

خلاصه ماشینی:

"ضحاک که شاهی مستبد و خود رای‌ است و از مشورت و نظارت پهلوانی نامدار برخورداز نیست،از یزدان و راستی روی‌ بر می‌تابد و اسیر دیو می‌شود و روزگاری‌ سراسر نگون بختی فرا می‌رسد: نهان گشت کردار فرزانگان‌ پراکنده شد کام دیوانگان هنر خوار شد جادوئی ارجمند نهان راستی آشکارا گزند شده بر بدی دست دیوان دراز به نیکی نرفتی سخن جز براز8 آن هنگام که شاهی چون کاووس جایگاه‌ مشورتی پهلوانان را نادیده می‌گیرد و بر خلاف نظر آن‌ها به مازندران لشکر می‌کشد،در بند دیو سپید اسیر می‌گردد، به زال و رستم پیام می‌فرستد و ابزار پشیمانی‌ می‌کند که این کار خود بیانگر مقام والای‌ پهلوانان نزد شاه است. اسفندیار آن هنگام که از سوی پدر فرمان می‌یابد که رستم را دست‌ بسته نزد گشتاسب ببرد به پشوتن چنین‌ می‌گوید: چنین داد پاسخ ورا نامدار که گرمکن بپیچم سر از شهریار بدین گیتی اندر نکوهش بود همان پیش یزدان پژوهش بود10 و رستم می‌گوید: چنین گفت رستم که فرمان شاه‌ برآنم که برتر خورشید و ماه‌11 بزرگی و قداست پادشاه نزد پهلوان در اندازه‌ای است که کشتن پادشاه و شاهزاده‌ برای پهلوان ایرانی ننگ است و به طور کلی‌ شاه کشی از روزگار باستان کاری شوم بوده‌ است،چنانچه داریوش کبیر هخامنشی‌ «به مرگ خود»بمرد 12 تا هیچ گونه شک و شبه‌ای در مورد کشتن او به فرمان داریوش‌ در اذهان ایجاد نشود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.