چکیده:
پژوهش حاضر به تحلیل استنادی و هم نویسندگی مقاله های منتشرشدة فصلنامة نوآوری های آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، طی سال های ۱۳۹۴-۱۳۸۲، با هدف بررسی وضعیت موجود روابط علمی و ترسیم ساختار علمی این حوزه پرداخته است. روش پژوهش تحلیل استنادی است و برای تحلیل داده ها از نرم افزار اکسل و یو سی نت ونت دراو استفاده شده است. نتایج نشان داد در این بازة زمانی (۵۰ شماره) در مجموع ۳۶۵ مقاله با میانگین هر شماره ۷ مقاله منتشر شده است. ۳۵ مقاله به زبان انگلیسی و ۳۳۰ مقاله به زبان فارسی است. تعداد کل استنادها ۱۱۵۲۷ و میانگین استناد به ترتیب در هر شماره ۴۱.۹۲ درصد و در هر مقاله ۴۰. ۱۶ درصد است. کتاب ها با ۳۹.۴۳ درصد استنادها در رتبة اول و نشریات با ۳۶.۴۷ درصد رتبة دوم را دارند. استناد به منابع انگلیسی بیشتر از منابع فارسی است. سهم هیئت تحریریه در تالیف مقاله ۱۷.۸۰ درصد است. تعداد نویسندگان ۷۷۸ نفر بوده که از این تعداد ۳۰.۸۵ درصد زن و ۶۹.۱۵ درصد مرد هستند. ۵۱.۵۵ درصد مولفان فقط یک مقاله منتشر کرده اند که به ۶۰ درصد پیش بینی قانون لوتکا نزدیک است. ۶۹/۳۳ درصد مقاله ها تک نویسنده و ۶۶.۳۰ درصد مشترک تدوین شده است. وابستگی سازمانی نویسندگان با دانشگاه های دولتی و دانشگاه تهران جمعا ۹.۶۸ درصد و در صدر است. حمیدرضا عریضی، با شانزده مقاله، از پرکارترین نویسندگان است. تراکم شبکه ۰.۰۰۵۷ و شبکة هم نویسندگی در این مجله ضعیف است. کتاب روان شناسی پرورشی علی اکبر سیف با ۱.۷۲ درصد فراوانی پراستنادترین کتاب و فصلنامة نوآوری های آموزشی با ۲۵.۰۵ درصد پراستنادترین نشریه است. تقویت شبکة هم نویسندگی و اتخاذ معیارهایی جهت بهبود الگوی رفتار استنادی نویسندگان پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
"◄پاســخ سؤال سوم ؛ در خصوص رفتار استنادی نویسندگان مقاله ها با استفاده از انواع محمل های اطلاعاتی و زبان منابع مورد استناد جدول ٣ فراوانی استفاده انواع محمل های اطلاعاتی زبان زبان فارسی زبان انگلیسی زبان عربی سایر زبان ها جمع کل نوع محمل فراوانی درصدفراوانی درصدفراوانی درصدفراوانی درصدفراوانی درصد کتاب ٣٩,٤٣٤٥٦٥٠,٢٦٣٠١,٠٠٦١١٦٢٣,٢٠٢٦٧٥١٥,١٢١٧٤٤ نشریه ٠٢٨,٨٥٣٣٢٦٧,٦١٨٧٨ ٠ ٠ ٣٦,٤٧٤٢٠٤٠ طرح پژوهشی ٠٤,٧٨٥٥٢ ٠ ٠ ٠ ٠ ٤,٨٠٥٥٢٠ مقالۀ کنفرانس ١,٠٥١١٩١,٧٠١٩٦ ٠ ٠ ٠ ٢,٧٥٣١٥٠ e شمارة ۶۲ 88 e سال شانزدهم e تابستان ۱۳۹۶ زبان زبان فارسی زبان انگلیسی زبان عربی سایر زبان ها جمع کل نوع محمل فراوانی درصدفراوانی درصدفراوانی درصدفراوانی درصدفراوانی درصد سند ٠٢,٢٥٢٦٠١,٥٨١٨٢ ٠ ٠ ٣,٩٠٤٤٢٠ پایان نامه ١,٤٧١٦٩٥,٦٠٦٤٦ ٠ ٠ ٠ ٧,٠٧٨١٥٠ منبع دیجیتال ٠٤,٣٨٥٠٤٠,٣٨٤٤ ٠ ٠ ٤,٧٥٥٤٨٠ جمع ١٠٠١١٥٢٧٠,٢٦٣٠١,٠٠٦١١٦٦١,٩٣٧١٣٩٣٦,٨٠٤٢٤٢ بــر پایه اطلاعات جدول ٣ در بین محمل ها و منابع اطلاعاتی به طورکلی کتاب با ٣٩,٤٣ درصد در رتبۀ اول قرارگرفته است ؛ به این ترتیب کتاب اولین محمل نویسندگان مقاله های فصلنامه است .
شمارة ۶۲ ̈e سال شانزدهم ̈e 97 تابسنان ۱۳۹۶ ̈e بحث ونتیجه گیری هدف کلی پژوهش حاضر، تحلیل استنادی و روابط هم نویسندگی مقاله های منتشرشده و بررسی وضعیت الگوهای رفتار استنادی نویسندگان در ٥٠ شمارة فصلنامۀ نوآوری های آموزشــی در بازة زمانی ١٣٩٤-١٣٨٢ اســت .
Spanish Journals of Education & Educational Research in the JCR: A bibliometric analysis of the citations."