Skip to main content
فهرست مقالات

علل ناقص ماندن پرونده های پزشکی و پیشنهادات مدیران و پزشکان شاغل در بیمارستانهای دانشگاهی اصفهان در سال 1383

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 15 تا 24)

کلیدواژه ها :

مدیران بیمارستان ،مدارک پزشکی ،مدیران پرستار ،بیمارستان‌ها ،بیمارستان‌های دانشگاهی ،پزشکان‌

کلید واژه های ماشینی : علل ناقص ماندن پرونده‌های پزشکی، پزشکی، اطلاعات، پرونده، بیمار، رزیدنتها جهت ثبت اطلاعات پرونده، پرونده‌های پزشکی و پیشنهادات مدیران، بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی، مدیران

مقدمه:اطلاعات پزشکی ابزاری کلیدی است که در برنامه‌ریزی،هماهنگی و ارزشیابی مراقبتهای ارائه شده به بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد،به علاوه محتوا و مستندات ثبت شده در پرونده‌ی پزشکی برای مقاصد قانونی،آموزشی،تحقیقی،برنامه‌ریزیهای مدیریتی و اعتباربخشی مفید است.این تحقیق با هدف تعیین علل ناقص ماندن پرونده‌های پزشکی و راهکارهای پیشنهادی جهت رفع آنها از دیدگاه‌ مدیران و پزشکان شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش بررسی:این مطالعه،توصیفی-مقطعی است و در آن با استفاده از پرسشنامه دیدگاه‌های 71 مدیر و 69 پزشک شاغل در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1383 مورد بررسی قرار گرفت.این پرسشنامه پس از سنجش روایی و پایایی در 11 بیمارستان آموزشی شهر اصفهان تکمیل گردید و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها:در بیشتر موارد،مدیران و پزشکان(به ترتیب 53 و 55 درصد)اعتقاد داشتند کادر پزشکی از آموزش کافی نسبت به نحوه‌ی‌ تکمیل اطلاعات پرونده بهره‌مند نیستند.همچنین بیشتر موارد(52 درصد)بر این مساله که نظارت لازم از سوی اتندها بر کار اینترن‌ها و رزیدنت‌ها،جهت ثبت اطلاعات در پرونده‌ها وجود ندارد،کاملا موافق بودند.مدیران در 100 درصد و پزشکان در 85 درصد معتقد بودند باید دوره‌های آموزشی برای کادر پزشکی برگزار شود و نیز مدیران در 69 درصد و پزشکان در 60 درصد موارد،با به‌کارگیری‌ دانش‌آموختگان رشته مدارک پزشکی کاملا موافق بودند. نتیجه‌گیری:با توجه به بیشترین علل نقص پرونده‌ها،که در قسمت یافته‌ها قید شده،بهتر است تلاش و برنامه‌ریزی مسؤولین دانشگاه‌ برای برگزاری دوره‌های آموزشی،تدوین دستور العمل‌هایی جهت تکمیل پرونده‌ها،ایجاد اهرمهای نظارتی از طرف مسؤولین بیمارستان‌ها در رابطه با تکمیل اطلاعات و پیگیری جدی‌تر مسؤولین مدارک پزشکی انجام گیرد.

خلاصه ماشینی:

"یافته‌ها در ارتباط با تعیین توزیع فراوانی علل ناقص ماندن پرونده‌ های پزشکی و راهکارهای پیشنهادی جهت رفع آنها از دیدگاه مدیران و روسای بیمارستانهای آموزشی نتایج نشان‌ داد که در بشتر موارد(50 درصد)اذعان داشتند که کادر پزشکی،نسبت به نحوه‌ی تکمیل اوراق پرونده،آموزش‌ کامل ندیده‌اند و نیز 50 درصد مدیران و روسا با این علت‌ که اتندها نظارتی بر کار اینترنها و رزیدنتها جهت ثبت‌ اطلاعات پرونده نداشته‌اند کاملا موافق بودند. نتایج تحقیق در ارتباط با تعیین توزیع فراوانی علل ناقص‌ ماندن پرونده‌های پزشکی و راهکارهای پیشنهادی جهت رفع‌ آنها از دیدگاه مسؤولین مدارک پزشکی بیمارستانها نشان داد: -مسؤولین مدارک پزشکی در اکثر موارد(50 درصد)با عدم ارسال برخی از گزارش‌های آزمایشگاهی به بخش‌ بستری قبل از ترخیص بیمار کاملا موافق و در 30 درصد موارد موافق بودند. در صورتی که معاونت‌های آموزشی در سطح دانشگاه‌ و بیمارستانها تدابیری در زمینه رفع این معضل بیندیشند و نظارت بیشتری بر نحوه‌ی آموزش و درمان اینترنها و رزیدنتها داشته باشند،دانشجویان پزشکی از ابتدا به‌ اهمیت اطلاعات و مندرجات پرونده آگاه خواهند شد و از دوران دانشجویی،آموزش می‌بینند که به همان اندازه‌ که به درمان بیماران باید اهمیت بدهند در مورد ثبت‌ اطلاعات مربوط به این درمانها نیز باید فعال باشند به‌ اعتقاد پژوهشگر و سایر صاحبنظران حرفه،اضافه نمودن‌ 1 یا 2 واحد درس آشنایی با مدارک پزشکی و اصول مستند نویسی در برنامه درسی دانشجویان گروه پزشکی،اقدام‌ موثری در بهبود مستندات پرونده‌ها و به دنبال آن بهبود کیفیت درمان خواهد بود،همچنین مسؤولان بیمارستانها نیز اهرمهای نظارتی جهت کنترل ثبت اطلاعات پزشکی‌ در پرونده‌ها و تایید آن توسط اتند ایجاد نمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.