Skip to main content
فهرست مقالات

میزان رضایتمندی از خدمات بیمه ای و بیمه ی مکمل در بیماران مراکز درمانی منتخب شهر تهران

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 46 تا 53)

کلیدواژه ها :

بیمه ،پوشش بیمه ،بیماران ،رضایت بیمار

کلید واژه های ماشینی : بیمه، بیمه مکمل، درمانی، خدمات بیمه‌ای و بیمه‌ی مکمل، بیماران، بیمه‌شدگان، بیمه خدمات درمانی مکمل، خدمات، میزان رضایت، بیمه خدمات درمانی

مقدمه:پیشرفت سریع دانش و فناوری پزشکی و تنوع و گستردگی خدمات درمانی،تعمیم کلیه سرویس‌های درمانی به بیمه‌شدگان اجباری به‌ صورت نامحدود و در کلیه سطوح نه جزو رسالت سازمان‌های بیمه اجتماعی درمان محسوب شده،نه در توان آنها می‌باشد.به همین علت،خدمات‌ مازاد با نام بیمه مکمل (Complementary Insurance) ،بر عهده شرکت‌های بیمه درمان خصوصی و یا بازرگانی واگذار می‌گردد.با توجه به محدود بودن تحقیقات انجام شده در زمینه بیمه مکمل و اثرات آن،با مراجعه به چهار مرکز درمانی منتخب در شهر تهران،به سنجش میزان رضایتمندی بیمه‌ شدگان فاقد بیمه مکمل و بیمه‌شدگان دارای بیمه مکمل پرداختیم. روش بررسی:پژوهش حاضر توصیفی-مقطعی بوده که برای جمع‌آوری اطلاعات آن از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید.روایی پرسشنامه‌ توسط متخصصان مورد ارزیابی قرار گرفت و پایایی آن با آلفای کرونباخ 92 درصد تایید شد.پرسشنامه مذکور در بین 140 نفر از مراجعین به چهار مرکز درمانی(پلی کلینیک فوق تخصصی نور،پلی کلینیک فوق تخصصی شهید شوریده،بیمارستان خاتم الانبیاء و بیمارستان مصطفی خمینی)توزیع‌ گردید.سپس داده‌ها استخراج و با نرم‌افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها:1.بیه‌شدگان سازمان خدمات درمانی بیشتر از سایرین از خدمات بیمه مکمل استفاده می‌کردند.2.بالاترین میزان‌ رضایت(حدود 44 درصد)مربوط به مراجعه‌کنندگان جهت دریافت خدمات بستری بوده که دارای بیمه مکمل نیز بودند.3. اکثر افراد نمونه(91 درصد)،استفاده از خدمات بیمه مکمل را به دیگران نیز توصیه نمودند. نتیجه‌گیری:نتایج این پژوهش بیانگر آن است که در بین بیماران بستری،استفاده‌کننده از خدمات بیمه تکمیلی،رایج‌تر بوده و درصد رضایت آنها بیشتر از سایرین است و این گروه نیز استفاده از خدمات بیمه مکمل را بیشتر از سایر بیمه‌شدگان‌ به دیگران توصیه می‌کنند.

خلاصه ماشینی:

"میزان رضایتمندی از خدمات بیمه‌ای و بیمه‌ی مکمل در بیماران‌ مراکز درمانی منتخب شهر تهران*دکتر مسعود فردوسی‌1،مریم محمدی‌زاده‌2چکیده: مقدمه:پیشرفت سریع دانش و فناوری پزشکی و تنوع و گستردگی خدمات درمانی،تعمیم کلیه سرویس‌های درمانی به بیمه‌شدگان اجباری به‌ صورت نامحدود و در کلیه سطوح نه جزو رسالت سازمان‌های بیمه اجتماعی درمان محسوب شده،نه در توان آنها می‌باشد. نتیجه‌گیری:نتایج این پژوهش بیانگر آن است که در بین بیماران بستری،استفاده‌کننده از خدمات بیمه تکمیلی،رایج‌تر بوده و درصد رضایت آنها بیشتر از سایرین است و این گروه نیز استفاده از خدمات بیمه مکمل را بیشتر از سایر بیمه‌شدگان‌ به دیگران توصیه می‌کنند. از طرف دیگر به علت واقعی نبودن تعرفه‌ها و عدم‌ تناسب آنها با هزینه‌های انجام‌شده،مراکز تشخیصی و درمانی خصوصی تعرفه‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند و طبق صورتحسابهای خاص خود در مقابل ارائه خدمات‌ از بیمه‌شدگان هزینه دریافت می‌کنند،به طوری که بیمه‌ شدگان با مراجعه به دفاتر اسناد پزشکی سازمانهای تامین‌ اجتماعی و بیمه خدمات درمانی بر اساس تعرفه‌های‌ مصوب و پس از کسر فرانشیز در بیشتر موارد فقط موفق‌ به دریافت یک‌سوم و حتی گاهی یک‌چهارم هزینه‌های‌ پرداختی خود می‌گردند. بیمه مکمل خدمات درمانی:به طور کلی نظام بیمه‌ اجتماعی درمان با هدف تعمیم خدمات درمانی پایه و ضروری به اقشار مختلف اجتماعی به‌ویژه شاغلین و خانواده آنها ایجاد گردیده است و ماهیت اصلی آن‌ اجباری بودن عضویت در صندوق بیمه‌ای از طریق‌ پرداخت حق بیمه و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه در سطح گسترده می‌باشد. نتیجه‌گیری نتایج این پژوهش بیانگر آن است که در بین بیماران‌ بستری،استفاده‌کننده از خدمات بیمه تکمیلی،رایج‌تر بوده و درصد رضایت آنها بیشتر از سایرین است و این‌ گروه نیز استفاده از خدمات بیمه مکمل را بیشتر از سایر بیمه‌شدگان به دیگران توصیه می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.