Skip to main content
فهرست مقالات

تأویل و تفسیر در علم اجتماعی

نویسنده:

مترجم:

(12 صفحه - از 109 تا 120)

کلید واژه های ماشینی : تأویلی ،کانت ،علوم اجتماعی ،علم ،تفسیر ،علم تأویل ،تفهم ،هیدگر ،معنی ،رویکرد ،وینچ ،سنت ،فلسفه ،تأویل و تفسیر ،زبان ،اثبات‌گرایی ،هوسرل ،رویکرد تأویلی ،فرهنگ ،معرفت ،تفسیر در علم اجتماعی ،تبیین ،ذهنی ،نقد ،نوکانتی ها ،ساخت ،روش ،سنت تأویلی ،تاریخی ،عینی

خلاصه ماشینی:

"این ملاحظات نشان می دهد که رویکرد تفسیری چیزی بیش تر از تفهم است: تفسیرگری که سعی می کند فرهنگ یا کنش گر اجتماعی دیگر را فهم کند، به طور آگاهانه یا ناآگاهانه از یک پس زمینه تعصبات، که به تفسیر شکل می دهد، استفاده می کند، و این امر بی طرفی ای را که تأویل گرایان به تفسیر نسبت می دهند، زیر سؤال می برد. بحث او - که بر علیه سنت های عقل گرایانه و تأویلی جهت گیری داشت، سنت هایی که علی رغم تفاوت هایی که با هم داشتند حقیقت ر تابع روش قرار می دادند - این بود که حقیقت مقدم بر روش است و در ساخت هستی شناختی تفهم جای دارد. این امر، همان گونه که برای وبر، مستلزم تفسیر معنی ذهنی ای است که خود کنش گر اجتماعی در زمینه های گوناگون دارد، ولی بر خلاف وبر این چیزی است که به صورت میان ذهنی تصور می شود. بنا بر این، نظریه پردازانی چون وینچ و گادامر از موضع پیشینه ویتگنشتاینی و هیدگری خود استدلال می کنند که علم اجتماعی نمی تواند از مرزهای فرهنگی عبور کرده و فرهنگ های بیگانه را درک کند، زیرا تفسیر به لحاظ فرهنگی همواره خاص است. Both Sarf school of thought and the idea that the miraculous aspect of the Qur¨an is relegated to mere elequence and clear language are groundless ideas and therefore rejected."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.