Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاه مدیران و پرسنل مدارک بیمارستانهای منتخب آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نویسنده: ؛ ؛

پاییز و زمستان 1384 - شماره 4 (6 صفحه - از 27 تا 32)

کلیدواژه ها : مدارک پزشکی ،کیفیت مراقبت بهداشتی ،دستیابی ارزشیابی و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی

کلید واژه های ماشینی : دانشگاه علوم پزشکی شیراز ،دیدگاه مدیران و پرسنل مدارک ،مدارک پزشکی ،علوم پزشکی شیراز ،بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم ،مدیران و پرسنل مدارک ،دیدگاه مدیران و پرسنل ،ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی ،بیمارستان آموزشی ،دانشگاه علوم پزشکی ،علوم پزشکی ،شیراز ،مدیران بخشهای مدارک پزشکی ،مدارک پزشکی و میزان ارجاع ،بهداشتی ،اطلاعات مدارک پزشکی ،زمینه‌ی کاربرد مدارک پزشکی ،پرونده‌های پزشکی ،پرسنل مدارک پزشکی ،کاربرد مدارک پزشکی ،پرسنل بخشهای مدارک پزشکی ،خدمات بهداشتی در حد ،کیفیت مراقبت بهداشتی ،بخشهای مدارک پزشکی ،مدیران و پرسنل ،ارجاع به پرونده‌های پزشکی ،پزشکی قانونی ،پزشکی پنج بیمارستان ،نقش مدارک پزشکی ،قانونی

مقدمه:اطلاعات بهداشتی به عنوان بزرگترین سرمایه مراکز بهداشتی به شمار رفته و اهمیت اطلاعات مدارک پزشکی در زمینه‌های مراقبت‌ بیمار،بررسی کیفی،بازپرداخت مالی،اعمال قانونی،آموزش،پژوهش و برنامه‌ریزی بر هیچکس پوشیده نیست.پژوهش حاضر به بررسی نقش اطلاعات‌ مدارک پزشکی و جنبه‌های کاربردی آن از دیدگاه مدیران و پرسنل مدارک پزشکی پنج بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته است. روش بررسی:این مطالعه توصیفی از طریق توزیع پرسشنامه بین کلیه‌ی(45 نفر)پرسنل و مدیران بخشهای مدارک پزشکی در پنج بیمارستان‌ آموزشی عمومی و تخصصی صورت گرفت.پرسشنامه شامل 24 قسمت اطلاعاتی در زمینه‌ی کاربرد مدارک پزشکی و میزان ارجاع به آن از جنبه‌های‌ آموزشی،پژوهشی،قانونی،مالی،بهداشتی،آماری و امور مدیریتی بود.روایی پرسشنامه با استفاده از روش اعتبار محتوا و مطالعه کتب و مقالات منتشر شده در این زمینه تائید شد و اعتبار آن در حجم نمونه به صورت پایلوت در یکی از مراکز بیمارستانی بررسی گردید.تحلیل یافته‌ها به کمک آمار توصیفی انجام گرفت. یافته‌ها:بیشترین کاربرد مدارک پزشکی در ارتباط با جنبه‌های قانونی آن در مواردی از قبیل پزشکی قانونی،درخواستهای قضایی و پیگیری موارد قانونی سوء درمان ناشی از غفلت پزشک،بوده است.کمترین جنبه‌ی کاربردی اطلاعات آن نیز در مورد ارتقای سطح بهداشتی جامعه و کنترل و پیشگیری از بیماریها بود. نتیجه‌گیری:با توجه به اینکه 85 درصد جامعه پژوهش،نقش مدارک پزشکی را در ارتقا کیفیت خدمات بهداشتی در حد بسیار زیاد،زیاد و متوسط ارزیابی نموده‌اند بنابراین مستندسازی دقیق اطلاعات و اتخاذ روشهای بهبود کیفیت به منظور بهره‌وری بهتر از داده‌های پزشکی ضروری به‌ نظر می‌رسد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.