Skip to main content
فهرست مقالات

تفکر یونان و نخستین فیلسوفان مسلمان در بوته نقد

نویسنده:

ISC (15 صفحه - از 8 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : یونانی، عقل، فلسفه، ارسطو، فارابی، اسلامی، افلاطون، نقد، نفس، عرب

خلاصه ماشینی:

"هر چند ترجمه های اولیه پیش از اسلام، در ممالکی که پس از ظهور اسلام تحت نفوذ حکومت اسلامی واقع شد، شروع شده بود و مدارسی نیز همچون اسکندریه در مصر، مدرسه رها و جندی شاپور در ایران و مدرسه نصیبین و حران به فعالیت علمی مشغول بودند و دانشجویان بسیاری در آن مدارس به تعلیم علوم و فنون می پرداختند، اما از هیچ یک از آن ها فیلسوفان بزرگی، که صاحب فکر و اندیشه عمیق و مؤثر در تاریخ باشند، برنخاسته و آثار قابل توجه ای از آن دوران باقی نمانده است. هــ وضع اصطلاح: کندی برای نخستین بار، اصطلاحاتی را در زمینه فلسفه وضع کرد و برای کلمات یونانی، جایگزین هایی از زبان عربی قرار داد، هر چند در این باره، بین محققان اختلاف نظر وجود دارد: «عده ای همچون جعفر آل یاسین در کتاب فیلسوفان رائدان الکندی و الفارابی، محمد عبدالهادی ابوریده در تحقیق خود پیرامون رسائل الکندی الفلسفیه و احمد فؤاد الأهوانی در کتاب الکندی معتقد به وضع اصطلاحات توسط کندی هستند، لکن عده ای نیز همچون کارل بروکلمان در تاریخ الادب العربی معتقد به چنین وضعی نیستند. »([42]) بنابراین، فارابی در این جهت، که معقولات را در عقل فعال موجود می داند، از ارسطو دور و به مثل افلاطونی نزدیک می شود، اما با افلاطون نیز فرق دارد؛ چرا که افلاطون برای مثل، وجودی مستقل و قایم به ذات خود قایل است، اما فارابی آن ها را مستقل و خارج از ذات باری تعالی نمی داند، بلکه معتقد است عقل فعال خود در ذات باری تعالی موجود و قایم بدان می باشد که در لسان شرع، به «روح القدس» اطلاق می شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.