Skip to main content
فهرست مقالات

تفکر یونان و نخستین فیلسوفان مسلمان در بوته نقد

نویسنده:

ISC (15 صفحه - از 8 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : یونانی ،عقل ،فلسفه ،ارسطو ،فارابی ،اسلامی ،افلاطون ،نقد ،نفس ،عرب ،ابن‌سینا ،فلسفه اسلامی ،ذات ،عقل فعال ،فیلسوفان مسلمان در بوته نقد ،ترجمه ،نظریه ،فلسفه یونانی ،سخن ،کتاب ،منطق ،عقل بالفعل ،ماهیت ،انسان ،نخستین فیلسوفان مسلمان ،افلاطون و ارسطو ،تاریخ ،تعریف ،ترجمه‌های آثار فلسفی یونانی ،تاریخ فلسفه در اسلام

خلاصه ماشینی:

"هر چند ترجمه های اولیه پیش از اسلام، در ممالکی که پس از ظهور اسلام تحت نفوذ حکومت اسلامی واقع شد، شروع شده بود و مدارسی نیز همچون اسکندریه در مصر، مدرسه رها و جندی شاپور در ایران و مدرسه نصیبین و حران به فعالیت علمی مشغول بودند و دانشجویان بسیاری در آن مدارس به تعلیم علوم و فنون می پرداختند، اما از هیچ یک از آن ها فیلسوفان بزرگی، که صاحب فکر و اندیشه عمیق و مؤثر در تاریخ باشند، برنخاسته و آثار قابل توجه ای از آن دوران باقی نمانده است. هــ وضع اصطلاح: کندی برای نخستین بار، اصطلاحاتی را در زمینه فلسفه وضع کرد و برای کلمات یونانی، جایگزین هایی از زبان عربی قرار داد، هر چند در این باره، بین محققان اختلاف نظر وجود دارد: «عده ای همچون جعفر آل یاسین در کتاب فیلسوفان رائدان الکندی و الفارابی، محمد عبدالهادی ابوریده در تحقیق خود پیرامون رسائل الکندی الفلسفیه و احمد فؤاد الأهوانی در کتاب الکندی معتقد به وضع اصطلاحات توسط کندی هستند، لکن عده ای نیز همچون کارل بروکلمان در تاریخ الادب العربی معتقد به چنین وضعی نیستند. »([42]) بنابراین، فارابی در این جهت، که معقولات را در عقل فعال موجود می داند، از ارسطو دور و به مثل افلاطونی نزدیک می شود، اما با افلاطون نیز فرق دارد؛ چرا که افلاطون برای مثل، وجودی مستقل و قایم به ذات خود قایل است، اما فارابی آن ها را مستقل و خارج از ذات باری تعالی نمی داند، بلکه معتقد است عقل فعال خود در ذات باری تعالی موجود و قایم بدان می باشد که در لسان شرع، به «روح القدس» اطلاق می شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.