Skip to main content
فهرست مقالات

تصور و تصدیق از دیدگاه صدر المتألهین

نویسنده:

ISC (5 صفحه - از 31 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : تصدیق، تصور، تصور و تصدیق، شیخ اشراق، علم، تقسیم، حکم، صدرالمتألهین، بسیط، مجهول

خلاصه ماشینی:

"و می گوید: مقصود حکمایی که تصدیق را به «تصور همراه با حکم یا همراه با تصدیق» معنا کرده اند، همین بوده؛ یعنی هر یک از جنس و فصل دو معنا هستند که با یک وجود موجودند؛ مثلا، وقتی در تعریف «انسان» بگویند «حیوان ناطق» است، معنایش این نیست که برای «حیوان» وجودی است و برای «ناطق» وجودی دیگر و این دو در انسان موجودند، بلکه مراد معیت انسان و حیوان در تحلیل ذهن است، در این جا نیز معیت تصور و حکم در مرحله تحلیل ذهن مورد نظر است، وگرنه واقعیت خارجی، تصدیق بسیط است و اگر حکم، که در تعریف آمده است، به معنای فعل نفسانی و تصدیق لغوی باشد، در این صورت، باز تعریف صحیح است؛ زیرا این علم جدید و حالت انکشافی، که در اثر توجه به دو طرف قضیه و نسبت آن ـ خواه با برهان یا بدون آن ـ برای انسان حاصل می شود (همان که گفته شد)، موجب می گردد که نفس انسان به صدق آن علم با واقع اقرار و اذعان نماید و چون این تصدیق و اقرار و اذعان لازمه آن علم انکشافی بسیط است، می توان همین لازمه را به منزله فصل آن امر بسیط تلقی کرد؛ زیرا نوعی که بسیط باشد، شناخت فصل آن متعذر است و در این موارد، منطق دانان لازم روشن آن را به منزله فصل قرار می دهند؛ مثلا، مفرق نور بصر را که لازمه رنگ سفید است، به منزله فصل بیاض قرار می دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.