Skip to main content
فهرست مقالات

تقسیم بندی معقولات یا مفاهیم کلی و اوصاف آن ها نزد فیلسوفان مسلمان

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 50 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : معقولات، معقولات ثانی، معقولات ثانی فلسفی، مفاهیم، معقولات ثانی منطقی، ذهن، شیخ اشراق، اعتباری، معقولات ثانی منطقی و فلسفی، انتزاع

خلاصه ماشینی:

"به بیان دیگر، مسأله ای که اذهان متفکران را به خود مشغول ساخته این است که آیا تمام معقولات و مفاهیم و تصورات کلی انسان یک گونه و یک نوع است یا گونه ها و انواع متعددی دارد و نیز در صورت تعدد، اوصاف و مختصات هر یک چیست و با چه ملاک ها و ضوابطی می توان آن ها را از همدیگر تفکیک نموده، متمایز ساخت؟ از آن جا که بخشی از تأمل فلسفی فلاسفه مسلمان با شدت و ضعف، اختصاص به پژوهش در این باب دارد، بجاست پاسخ فلسفی و تحلیلی ایشان را در گذر تاریخ، مورد تحقیق قرار دهیم. نکته قابل ذکر این که اولا، خواجه با وجود آن که در تجرید، تمایزی بین مفاهیم فلسفی و منطقی نمی گذارد، ولی در کتاب اساس الاقتباسبدین تمایز توجه داشته، امادراین کتاب نیزمعقولات اولی و معقولات ثانی فلسفی را از هم تفکیک نکرده است. تقسیم بندی ایشان در باب مفاهیم کلی چنین است:([19]) حقیقی یا ماهوی فلسفی معقولات یا مفاهیم کلی اعتباری اعم یا معقولات ثانی اعتباری یا غیرماهوی منطقی اعتباری اخص یااعتباری اجتماعیوعملی اوصاف هریک از این دسته مفاهیم بدین شرح است: الف. مفاهیم فلسفی نیمه خالص که به حوزه هستی شناسی مربوط نیست، اما واجد اوصاف مفاهیم فلسفی است؛ مانند مفاهیم اضافی، ارزشی، ریاضی و اعتباری: معقولات اولی یا ماهوی خالص مفاهیم کلی معقولات ثانی یا فلسفی نیمه خالص معقولات ثانی منطقی علاوه بر این مفاهیم، ایشان در باب مفاهیم اعتباریمحض نیز نکاتی بیان داشته اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.