Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تطبیقی شرح منظومه و نهایة الحکمة

نویسنده:

(7 صفحه - از 58 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : شرح منظومه ،شرح منظومه و نهایة ،نهایة الحکمة ،کتاب شرح منظومه و نهایة ،علامه طباطبائی ،حکیم سبزواری ،فلسفه ،کتاب ،حکیم سبزواری و علامه طباطبائی ،استاد مطهری ،اهتمام مهدی محقق ،علم ،نظم ،دانش ،ذهن ،تاریخ فلسفه ،فلسفه اسلامی ،ماهیت ،مسائل شناخت‌شناسی فلسفه اسلامی ،تاریخ ،اصالت وجود ،شرح مبسوط منظومه ،حرکت ،بیان ،مبحث ،اصالت ماهیت ،ذکر ،کتاب درسی ،حمل ،مسائل

خلاصه ماشینی:

"به همین جهت، در بسیاری از کتب جدید، اساسا مطلب را با مثال آغاز می کنند و پس از ذکر چند مثال، به تدریج خواننده را متوجه قاعده کلی می سازند»([3]) اگر به دو کتاب شرح منظومه و نهایة الحکمة اندک توجهی کنیم، می بینیم به همان مثال های قالبی و متداول در کتب اسلاف اکتفا گردیده و این فن تعلیمی به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است؛ مثلا، در تمام کتب فلسفی و منطقی برای جنس و نوع و فصل غالبا فقط مثال حیوان و انسان و ناطق بیان می شود؛ گویی جنس و نوع و فصل منحصر در حیوان و انسان و ناطق است. »([20]) 9ـ پرهیز از ذکر مطالب بی ربط و غیر لازم و استیفای مطالب لازم و مرتبط تحقیق و بررسی نهایة الحکمة نشان می دهد که علامه طباطبائی(رحمه الله) این اصل و ضابطه را کاملا مد نظر داشته اند و با توجه به این که یک کتاب علمی، به خصوص کتاب درسی، باید همه هم خود را مصروف تفهیم مطالب مورد نیاز کند، ایشان از ذکر مطالب زاید، که ذهن دانشجو را مغشوش و مشوش می کند، پرهیز کرده اند. استاد مطهری(رحمه الله) پس از شرح این بخش از منظومه می گوید: «یکی از خصوصیات حاجی سبزواری این است که یک وقت به یک تناسبی، یک مطلبی را بیان می کند که حالا چندان هم جای ذکرش نیست، به خصوص اگر مطلبی که بویی از عرفان و این جور چیزها بدهد و این برای یک کتاب، که می خواهد کتاب درسی باشد، نقص است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.