Skip to main content
فهرست مقالات

معرفت چیست؟

نویسنده:

(5 صفحه - از 68 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : معرفت ،باور صادق موجه ،گزاره ،باور ،افلاطون ،علم ،تعریف ،شناخت ،تصدیقات ،سقراط ،موضوع علم معرفت‌شناسی ،پندار ،ذهن ،تصدیقات ظنی از حوزه معرفت‌شناسی ،علم معرفت‌شناسی ،مفهوم ،ظنی ،علم حضوری از حوزه معرفت‌شناسی ،جهل ،معرفت شناسان ،تصورات ،حوزه علم معرفت‌شناسی خارج ،واقعیت ،اعتقاد ،کتاب ،حوزه معرفت‌شناسی ،واقع ،دانان ،تعریف معرفت ،ذهن معرفت شناسان

خلاصه ماشینی:

"([1]) اما جان لاک در کتاب رساله ای درباره فهم انسان به جای کلمه «شناخت» (Knowledge)ازواژه«فهم» (Understanding)استفاده کرده و به این لحاظ، معرفت را به معنایی وسیع تر از باور صادق موجه دانسته است؛ زیرا اصطلاح «فهم» هم تصورات و هم تصدیقات را در برمی گیرد در حالی که واژه «شناخت» طبق تعریف مذکور شامل تصورات نمی باشد. به هر حال تعریف علم و معرفت به «پندار (باور) صادق موجه» در کلمات سقراط به روایت افلاطون وجود دارد، گرچه او از پذیرش این تعریف، سر باز می زند([5])، اما این امر سبب شده است تا معرفت شناسان معاصر غرب شناخت را به «باور صادق موجه» تعریف نمایند. صادق چون ممکن است متعلق باور ناصحیح و مخالف باشد، گو این که شخص صاحب باور، اعتقاد به درستی آن دارد، معرفت شناسان گفته اند که متعلق باور در یک معرفت باید در واقع نیز صادق باشد. بنابراین، تصدیقات ظنی چون جزمی و قطعی نیستند باور نمی باشند و از این طریق از حوزه علم معرفت شناسی خارج می گردند. خروج مفاهیم تصوری از دایره شناخت چون معرفت در نزد فیلسوفان غرب باید صادق باشد و صدق، وصف گزاره های توصیفی (خبری) واقع می شود، بنابراین، همه مفاهیم تصوری ـ یعنی مفردات و گزاره های انشایی ـ از دایره علم خارج می گردند. اگر معرفت به معنای «باور صادق موجه» باشد، گزاره های حدسی، جزو معارف بشر نخواهند بود؛ چون این گزاره ها، موجه نبوده و از راه دلیل به دست نمی آیند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.