Skip to main content
فهرست مقالات

کاوشی در باب آموزش جنسی در مدارس، تاریخ

نویسنده:

ISC (15 صفحه - از 106 تا 120)

کلید واژه های ماشینی : جنسی، آموزش جنسی، غریزه، آموزش جنسی در مدارس، باب آموزش جنسی در مدارس، زنان، دختران، انسان، ازدواج، اندیشه

به میزانی که انسان در عرصه فرهنگ و اندیشه به عقلانیت می رسد، در معرض نظرات جدیدتری قرار می گیرد که پیش تر، تصور آن را هم نمی کرد. در هم شکستن بافت های سنتی جوامع، زیرسؤال بردن اندیشه های پیشینیان، اتکا به خویشتن و رهایی از هر قید و بند اخلاقی، دستاوردی است که عقلانیت جدید غرب به ارمغان آورده است. یکی از قلمروهایی که با همه قدمت، یکی دو قرن اخیر صحنه چالش ها و اندیشه پردازی های متعارض و گاه متناقض بوده، قلمرو جنسی و مسائل مربوط به آن است. البته همگان پذیرفته اند که بحث غریزه جنسی در آدمی، سخن امروز و دیروز نیست؛ از زمانی که انسان پا به عرصه وجود نهاده، همواره این قدرت غریزی را با خود حمل می کرده است. تردیدی نیست که قدرت این غریزه در نوع خود بی نظیر است؛ زیرا هم در جهت تخریب و هم سازندگی، کارایی فوق العاده ای دارد و همین موضوع موجب شکل گیری دیدگاه های متفاوت و گاه متناقضی درباره آن شده است. به هر روی، این بحث ها و مجادلات نظری، تمام ابعاد موضوع را تحت تأثیر قرار داده و میدان عمل و حتی برنامه ریزی آموزشی مدارس را نیز صحنه درگیری ها و چالش هایی کرده است. به گونه ای که گروهی آن را فسادانگیز و مخرب دانسته و گروهی دیگر آن را ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی کرده اند در این نبشتار، این موضوع بررسی خواهد شد.

خلاصه ماشینی: "به بیان روشن تر، اگر انسان به این نتیجه برسد که اخلاق جنسی ـ که زمانی حرف اول را در این زمینه می زد ـ صرف تصور یا برداشت هایی است که فراخور ذهنیت، تصور و محیط در انسان ایجاد شده و هیچ حقیقتی ندارد، در تغییر دلخواه شیوه عملکرد خود در باب غریزه جنسی، مقدمات و مؤخرات و آموزش آن تردید نمی کند و همین گونه هم هست؛ یعنی آنچه امروزه مشهود است، ناشی از تغییر نحوه نگرش افراد به مسائل اخلاقی، به خصوص اخلاق جنسی می باشد که البته این به نوبه خود در امور اساسی تری نیز ریشه دارد. . نظریه اختلاط (co education): نظریه اختلاط دختران و پسران در مدارس و مؤسسات آموزش عالی، هر چند ابتدا مطابق اصول روان شناسی یادگیری و اجتماعی توصیف می شد و فرض بر آن بود که تحصیل مختلط، راه را برای شناخت پیدا کردن دو جنس از یکدیگر باز می کند و همچنین به مشکل ازدواج تسهیل می بخشد، اما به دلیل حذف مسائل اخلاقی از یک سو و تأکید مدارس نوین بر نداشتن سمت گیری های دینی و حذف اخلاق و ارزش از برنامه های مدارس از سوی دیگر و مهم تر از آن، تأکید بر آموزش جنسی در مدارس، خسارات ناشی از این گونه اختلاط، به مراتب بیش از منافعی بوده که عاید شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.