Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی آراء تربیتی امام محمد غزالی و خواجه نصیر الدین طوسی

نویسنده: ؛

مرداد 1380 - شماره 44 (13 صفحه - از 60 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : امام محمد غزالی ،تعلیم و تربیت ،تربیتی ،محمد غزالی ،خواجه در روش تربیتی ،تربیتی امام محمد ،روش تربیتی ،روش تربیت ،هدف تربیت ،غزالی هدف تربیت ،روش تربیتی غزالی ،آموزش و پرورش ،تربیت کودک ،خواجه در اخلاق ،آدمی در مسیر طبیعی ،پیشین ،طبیعت فرد توجه ،تربیت اخلاقی ،پیروی از طبیعت فرد ،خلق نیکو ،خواجه تربیت ،آراء تربیتی ،پرورش کودک ،تربیتی غزالی ،قوای سه‌گانه آدمی ،کاوش در طبیعت ،اعتدال بخشی به قوا ،پیروی از طبیعت ،نیکو ،صاحب‌نظر در انتخاب هدف

بررسی دیدگاه های این دو دانشمند مشخص می سازد که امام محمد غزالی بیش تر به مسائل دینی پرداخته، ولی خواجه نصیرالدین طوسی علاوه بر آن، توجه زیادی به کاوش در طبیعت و افلاک دارد؛ یعنی گرایش بیش تری به مسائل دنیوی و علمی دارد. غزالی تربیت را تدبیر نفس از طریق اعتدال بخشی به قوا و تمایلات از طریق معرفت می داند، ولی خواجه تربیت را مراقبت از نشو و نمای آدمی در مسیر طبیعی او به سوی کمال می داند. غزالی هدف تربیت را، سیر روح و باطن انسان به سوی حق و وصول به انس و قرب الهی ذکر می کند. خواجه عمده ترین تربیت را اعتدال میان قوای سه گانه آدمی (شهویه، غضبیه و ناطقه) می داند، ولی هر دو صاحب نظر در انتخاب هدف تربیت، بر رسیدن به حقایق تأکید می کنند. رسیدن به اراده از طریق تفکر یا گذشتن از تجربه به شهود و پرورش عقل روش تربیتی غزالی است، اما خواجه در روش تربیتی خود، به پیروی از طبیعت فرد توجه ویژه دارد. در روش تربیتی، هر دو مربیان را به استفاده از نظریه «عادت» سفارش کرده اند. غزالی در بحث از اخلاقیات، به تصفیه غرایز و تغییرپذیری اخلاق اشاره می کند و پیامبران(علیهم السلام) را بهترین الگوی اخلاق مطرح می کند، ولی خواجه در اخلاق، بحث فضیلت و رذیلت را مطرح می کند و فضیلت را اعتدال در قوای حکمت و شجاعت و عدالت دانسته، رذیلت را افراط یا تفریط در قوای (شهویه، غضبیه و ناطقه) می داند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.