Skip to main content
فهرست مقالات

ترویج تعاون، انتخاب یک رویکرد مؤثر

نویسنده:

(5 صفحه - از 27 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : تعاون، ترویج تعاون، بخش تعاون، مشارکت، نگرش، مردم، هرم تجارب " ادگار دیل، توسعه، اقتصادی، ترویج تعاون و هرم تجارب

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) بر این‌باور،بخش تعاون نیز به مثابهء یکی از بخشهای اقتصادی،اجتماعی، ترویج را با عنوان یک نظام اثربخش و کارآ برای تجهیز نیروی انسانی و در نتیجه تقویت و گسترش تشکلهای تعاونی‌ بیش از پیش مورد توجه قرار داده است. اینک،یک پرسش اساسی مطرح‌ می‌گردد:ترویج تعاونی چگونه می‌تواند تمایلات،علاقمندی،نگرش و درک عمومی‌ مردم را به سوی بخش تعاون و فعالیتهای‌ تعاونی جلب و هدایت نماید؟چگونه‌ می‌تواند مردم را-با این طیف وسیع‌ تفاوتهای فردی-متقاعد سازد که‌"تعاون‌" نقطهء امید توسعه ملی و به تبع آن توسعه‌ فرد است؟ *بحث برای یافتن پاسخ به سئوالات فوق،می‌توان از هدفهای نظام ترویج استعانت‌ جست. بدیهی است که مخاطبین‌ ترویج تعاون را طیف وسیعی از مردم‌ جامعه تشکیل می‌دهند که می‌توان گرایش‌ احتمالی(فرضیه)آنها را نسبت به‌"تعاون‌" به سه گروه تقسیم کرد: 1-گروه موافق:گروهی از مردم در مورد تعاون دارای نگرش مثبت هستند و برآن‌ اساس،در حال حاضر در فعالیتهای‌ تعاونی-کم یا زیاد-مشارکت دارند. انتخاب روش برای ترویج تعاون با عنایت به مخروط تجارب ادگار دیل و مطالب قبلی می‌توان نتیجه گرفت که‌ ضروری است ترویج تعاون برای تشویق و ترغیب مردم برای مشارکت در فعالیتهای‌ تعاونی(تغییر و سپس استقرار نگرش‌ مثبت به تعاون)از سطوح یک تا 7 هرم‌"دیل‌" به نحوی مؤثر استفاده کند. 8-از آنجا که مخاطبین ترویج تعاون تمام‌ جمعیت کشور و نیز با گرایشات مختلف‌ نسبت به تعاون هستند،استفاده از تجارب‌ سطوح یک تا 7 موجب می‌گردد برای هر یک‌ از این طیف وسیع جمعیت از سوی ترویج‌ تعاون فرصت آموزش و یادگیری مناسب‌ و کافی در جنبه‌های مختلف نهضت تعاون‌ تأمین شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.