خلاصه ماشینی:
"تعداد قابل توجهی از فنون و روشهای تائید شده آموزشی وجود دارند که کارکنان ترویج میتوانند با انتخاب و استفاده از آنها،میزان انتقال اطلاعات و مهارتهای موردنظر به فراگیران جوان و بزرگسال تعاونیها را به حد اکثر افزایش دهند.
مقصود از این فصل شناخت و تشریح روشهای آموزشی گوناگونی است (به تصویر صفحه مراجعه شود)که معمولا در موقعیتهای انفرادی وگروهی از آنها استفاده میگردد.
مثلا اگر نمایشی ترویجی بتواند بحث گروهی را برانگیزد،در آن صورت از دو روش آموزشی بطور همزمان بهره جستهایم(انفرادی وگروهی) و نیز بدان وسیله میتوان فراگیری اطلاعات موردنظر در یک نمایش ترویجی را تقویت نمود.
استفاده از تکنیکهای انفرادی در سطحی وسیع صورت میگیرد به تجربه ثابت گردیده که کاربرد آنها در مورد مخاطبینی که معمولا در معرض دیگر تکنیکهای آموزشی قرار نمیگیرند،بسیار مؤثر است.
افراد آموزشگر استفادهکننده از این روش به جامعهای که ارباب رجوع در آن زندگی میکنند(واقعیتهای موجود)نگاه میکنند، سپس عناصر گوناگونی از آن واقعیتها را انتخاب و با ترکیب آنها با یکدیگر مدل سازی را که مبین واقعیات موجود در جامعه است به وجود میآورند.
پانل: پانل عبارت از یک گردهمایی یا جلسه ملاقات معتدلی است که طی آن تعداد محدودی کارشناس یا افراد متخصص، اظهار نظرهای کوتاهی را پیرامون یک موضوع مشخص ارائه میکنند.
دیالوگ(محاوره)رسمی: این روش حالتی تغییر یافته از پانل است که طی آن یا چهار فرد ذیصلاح، موضوع خاصی را مورد بحث قرار میدهند.
کارگاه: عبارت از نوعی گردهمایی یاورانه افراد (به تصویر صفحه مراجعه شود)است که در آن مهارتهای نو را مورد بحث قرار داده و ضمن یادگیری،آنها را عملا به کار میبندند."