Skip to main content
فهرست مقالات

تعامل تمدن اسلام و غرب

نویسنده:

ISC (17 صفحه - از 31 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : اسلام ،تمدن اسلامی ،اروپا ،تاریخ تمدن اسلام ،غرب ،تعامل تمدن اسلام و غرب ،کتاب ،زبان لاتین ،اروپاییان ،تاریخ ،یونان ،طب ،دین ،عرب ،فرهنگ ،تاریخ تمدن اسلام و عرب ،دانش ،کتاب تاریخ تمدن اسلام ،تمدن اسلامی تمدن شرق قرون ،فلسفه ،دانشمندان ،فنون ،ترجمه ،مسیحیان ،عامل تمدن ،شرقی ،زبان لاتین ترجمه ،عوامل ،لاتین ترجمه ،دین اسلام

خلاصه ماشینی:

"»([18]) فؤاد سزگین آنچه را بار تولد عامل تمدن و تمدن اسلامی معرفی کرده بود ـ یعنی روابط فرهنگی میان اقوام و ملل و نه دین و مذهب ـ با بیانی در خور تحسین، ناشی از موضع اسلام نسبت به علم و دانش دانسته، می نویسد: «تنها انگیزه سود عملی و یا نظری بودن نمی تواند علت پدیده ترجمه کتب بیگانه را در سطحی گسترده توسط مسلمین برای ما روشن کند. مسلمانان پس از غلبه بر ایران و روم، با الهام از دستورات جهاد، همانند مغول های وحشی، دست به کشتار مردم نزدند، مراکز علمی و فنی را به ویرانگی نکشیدند، تحکم مذهبی روا نداشتند، تحت تأثیر خرافات قرار نگرفتند، فراورده های یونان و روم را بی هیچ دخل و تصرف قبله آمال و آرزوهای خود قرار ندادند، بر خلاف صلیبیان که چند قرن بعد در فاجعه اندلس و قتل عام مسلمانان هشتادهزار کتاب را به آتش کشیدند و در حمله به شام و فلسطین سه میلیون کتاب را آتش زدند([27])، قتل عام و آتش سوزی به راه نینداختند، بلکه با آزاداندیشی مذهبی، به گرفتن اندک جزیه ای اکتفا نمودند و همین مسأله بود که با الهام از بسترسازی های قرآن و آموزه های دین اسلام، پایه های تمدن اسلامی را در ایران و اروپا مستحکم ساخت. «آلبرت بزرگ هرچه داشت از ابوعلی سینا قرار گرفته بود؛ سن توماس تمام فلسفه اش از ابن رشد بوده است؛ در دانشگاه های ایتالیا به ویژه دانشگاه پادو هم نفوذ و تسلط علوم اسلامی کم تر نبوده است و مؤلفان و تصانیف مسلمین در این دانشگاه ها، همان مقام را حایز بودند که در تجدید حیات علمی اروپا کتب یونان و روم آن مقام را داشتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.