Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر آموزش گروهی بر افزایش عزت نفس دختران نوجوان شاهد شهرستان اصفهان

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

زمستان 1378 - شماره 2 (12 صفحه - از 85 تا 96)

کلید واژه های ماشینی : افزایش عزت‌نفس دختران نوجوان ،دختران نوجوان ،بررسی تأثیر آموزش گروهی ،دختران نوجوان شاهد ،عزت‌نفس دختران نوجوان ،افزایش عزت‌نفس دختران ،آموزش گروهی ،نوجوان شاهد ،دبیرستان شاهد شهر اصفهان ،دختران نوجوان غیر شاهد ،مقایسه با دختران نوجوان ،بررسی تأثیر آموزش ،افزایش عزت‌نفس ،گروه آزمایشی ،مورد گروه آزمایشی اجرا ،شهر اصفهان ،دانش‌آموز غیر شاهد ،عزت‌نفس دختران ،پیش‌آزمون و پس‌آزمون عزت‌نفس ،عزت نفس ،دبیرستان شاهد ،کودکان و نوجوانان ،مشاورهء گروهی ،آزمایشی ،نوجوان غیر شاهد ،نوجوانان شاهد در مقایسه ،نوجوانان شاهد و غیر شاهد ،غیر شاهد مدارس شاهد ،پس‌آزمون با گروه ،شهرستان اصفهان

پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش گروهی،بر افزایش عزت نفس دختران‌ نوجوان شاهد سال اول متوسطهء شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-77 با استفاده از طرح تحقیق تجربی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه می‌پردازد. یک دبیرستان شاهد از بین چهار دبیرستان شاهد شهر اصفهان،که شامل 62 نفر (71دانش‌آموز شاهد و 9 دانش‌آموز غیر شاهد)به عنوان گروه آزمایشی و 92 نفر (01 دانش‌آموز شاهد و 91 دانش‌آموز غیر شاهد)به عنوان گروه گواه بود،با گزینش تصادفی انتخاب شد.هر دو گروه آزمایشی و گواه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون عزت‌نفس،با استفاده از پرسشنامهء میزان شدهء 85 سؤالی کوپر اسمیت، شرکت نمودند.لیکن آموزش گروهی،که شامل 8 جلس(08 دقیقه‌ای و به صورت‌ یک‌بار در هر هفته بود،فقط در مورد گروه آزمایشی اجرا شد.روش استفاده شده‌ در جلسات آموزش گروهی،یک روش آموزشی-درمانی ترکیبی جدید بود و تلفیقی بود از شیوه‌های شناختی و رفتاری که پژوهشگر آن را ابداع کرده بود و برای‌ اولین بار در ایران اجرا گردید.نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر معنی‌دار آموزش گروهی بر افزایش عزت نفس اعضای گروه آزمایشی(اعم از شاهد و غیر شاهد)بود .(P?0/01) همچنین این نتایج بیانگر بالاتر بودن عزت‌نفس دختران‌ نوجوان غیر شاهد در مقایسه با دختران نوجوان شاهد بود .(P 0/04)

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.