Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مسائل و مشکلات گزینش، تربیت و استخدام دبیر دوره متوسطه

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1378 - شماره 2 (16 صفحه - از 97 تا 112)

کلید واژه های ماشینی : استخدام دبیر دورهء متوسطه ،گزینش اخلاقی دانشجویان دبیری ،گزینش علمی دانشجویان دبیری ،تربیت و استخدام دبیر ،دروس تربیتی دورهء تربیت ،تربیت دبیر ،دبیری ،آموزش و پرورش ،آموزش دروس تربیتی دورهء ،متوسطه ،آموزش متوسطه ،دورهء تربیت دبیر ،دورهء متوسطه ،استخدام فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیر دبیری ،مسؤولان ،فارغ‌التحصیلان تربیت‌معلم با معلمان ،مسؤولان و دبیران ،دانشجویان دبیری ،گزینش اخلاقی دانشجویان ،نظرات مسؤولان و دبیران ،آموزش دروس تربیتی ،گزینش علمی دانشجویان ،دروس تربیتی ،زمینهء آموزش دروس تربیتی ،مشکلات گزینش ،زمینهء گزینش علمی دانشجویان ،زمینهء گزینش اخلاقی دانشجویان ،فارغ‌التحصیلان رشته‌های دبیری ،فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیر دبیری ،رشته‌های دبیری

یکی از عوامل پیشرفت هر جامعه،آموزش و پرورش است.با نگاهی گذرا به تاریخ‌ کشورهای پیشرفتهء صنعتی درمی‌یابیم که این‌گونه کشورها با آینده‌نگری دقیق و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی فراوان در آموزش و پرورش به اهداف عالی‌ نایل شده‌اند. از آنجا که نظام آموزش متوسطه در کشور ما دستخوش تغییر و تحولاتی‌ گردیده است،در زمینهء تأمین نیروی انسانی مناسب به‌خصوص تأمین دبیرانی لایق و شایسته نیز لازم است،برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گیرد.برای دستیابی به این امر، نیاز به بررسی دقیق مسائل مربوط احساس می‌شود. در این بررسی سعی شده است عوامل مهمی که در ارتباط مستقیم با مراحل‌ گزینش،تربیت و استخدام دبیر دورهء متوسطه می‌باشد مطالعه شود.مقدمهء برنامه‌ریزی صحیح یا تجدیدنظر در برنامه‌های موجود و بهبود کیفیت آنها،پی بردن‌ به مشکلات و ارائهء راه‌حل‌های سودمند می‌باشد.در این زمینه پژوهشی در خصوص‌ بررسی مساء و مشکلات گزینش،تربیت و استخدام دبیر دورهء متوسطه از دیدگاه‌ مسؤولان و دبیران شهر اصفهان صورت گرفته است که در اینجا شمه‌ای از آن به‌ اختصار ارائه می‌گردد. پژوهش موردنظر از نوع زمینه‌یابی(پیمایشی)است.جامعهء آماری تحقیق تمام‌ مسؤولان و دست‌اندرکاران آموزش متوسطه و همچنین کلیهء دبیران علوم انسانی و علوم پایهء دبیرستانهای دخترانه و پسرانهء شهر اصفهان می‌باشند که تعداد مسؤولان‌ 03 نفر و تعداد دبیران 6642 نفر بوده‌اند.در این پژوهش از جامعهء دبیران‌ نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی متناسب با حجم انجام گرفته و جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه‌هایی بوده که بین آنها توزیع شده،روش آماری در این تحقیق در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. نتایج به دست آمده از این تحقیق اجمالا به شرح ذیل می‌باشد: 1-در زمینهء گزینش علمی دانشجویان دبیری،مسؤولان تأکید بیشتری بر شایستگی‌ علمی داوطلبان داشته‌اند و اعتقاد دارند که گزینش علمی باید به صورت کتبی و مصاحبه،هر دو انجام پذیرد. 2-در زمینهء گزینش اخلاقی دانشجویان دبیری،بیشتر دبیران اعتقاد دارند که در گزینش اخلاقی،ملاک باید زمان حال و وضعیت فعلی متقاضیان باشد. 3-در زمینهء آموزش دروس تربیتی دورهء تربیت دبیر،بین نظرات مسؤولان و دبیران‌ نسبتا توافق وجود دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.