Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مسائل و مشکلات گزینش، تربیت و استخدام دبیر دوره متوسطه

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 97 تا 112)

کلید واژه های ماشینی : دبیران، دروس تربیتی دورهء تربیت دبیر، تربیت، آموزش دروس تربیتی دورهء تربیت، استخدام دبیر دورهء متوسطه، گزینش، تربیت دبیر، آموزش، آموزش و پرورش، تربیت و استخدام دبیر دوره

یکی از عوامل پیشرفت هر جامعه،آموزش و پرورش است.با نگاهی گذرا به تاریخ‌ کشورهای پیشرفتهء صنعتی درمی‌یابیم که این‌گونه کشورها با آینده‌نگری دقیق و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی فراوان در آموزش و پرورش به اهداف عالی‌ نایل شده‌اند. از آنجا که نظام آموزش متوسطه در کشور ما دستخوش تغییر و تحولاتی‌ گردیده است،در زمینهء تأمین نیروی انسانی مناسب به‌خصوص تأمین دبیرانی لایق و شایسته نیز لازم است،برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گیرد.برای دستیابی به این امر، نیاز به بررسی دقیق مسائل مربوط احساس می‌شود. در این بررسی سعی شده است عوامل مهمی که در ارتباط مستقیم با مراحل‌ گزینش،تربیت و استخدام دبیر دورهء متوسطه می‌باشد مطالعه شود.مقدمهء برنامه‌ریزی صحیح یا تجدیدنظر در برنامه‌های موجود و بهبود کیفیت آنها،پی بردن‌ به مشکلات و ارائهء راه‌حل‌های سودمند می‌باشد.در این زمینه پژوهشی در خصوص‌ بررسی مساء و مشکلات گزینش،تربیت و استخدام دبیر دورهء متوسطه از دیدگاه‌ مسؤولان و دبیران شهر اصفهان صورت گرفته است که در اینجا شمه‌ای از آن به‌ اختصار ارائه می‌گردد. پژوهش موردنظر از نوع زمینه‌یابی(پیمایشی)است.جامعهء آماری تحقیق تمام‌ مسؤولان و دست‌اندرکاران آموزش متوسطه و همچنین کلیهء دبیران علوم انسانی و علوم پایهء دبیرستانهای دخترانه و پسرانهء شهر اصفهان می‌باشند که تعداد مسؤولان‌ 03 نفر و تعداد دبیران 6642 نفر بوده‌اند.در این پژوهش از جامعهء دبیران‌ نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی متناسب با حجم انجام گرفته و جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه‌هایی بوده که بین آنها توزیع شده،روش آماری در این تحقیق در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. نتایج به دست آمده از این تحقیق اجمالا به شرح ذیل می‌باشد: 1-در زمینهء گزینش علمی دانشجویان دبیری،مسؤولان تأکید بیشتری بر شایستگی‌ علمی داوطلبان داشته‌اند و اعتقاد دارند که گزینش علمی باید به صورت کتبی و مصاحبه،هر دو انجام پذیرد. 2-در زمینهء گزینش اخلاقی دانشجویان دبیری،بیشتر دبیران اعتقاد دارند که در گزینش اخلاقی،ملاک باید زمان حال و وضعیت فعلی متقاضیان باشد. 3-در زمینهء آموزش دروس تربیتی دورهء تربیت دبیر،بین نظرات مسؤولان و دبیران‌ نسبتا توافق وجود دارد.

خلاصه ماشینی:

"(1)- Pilot study (2)- Spearman-Brown (3)- Kendal (4)- Non Parametric نتایج آماری تحقیق *آیا بین نظر مسؤولان و دبیران در زمینهء«گزینش علمی دانشجویان دبیری»تفاوت وجود دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اطلاعات جدول فوق،در آزمون کندال مقدار معنی‌دار بودن آزمون‌ 0/20 می‌باشد که در سطح 0/50 p عدم توافق در نظرات را تأیید می‌کند. *آیا بین نظر مسؤولان و دبیران در زمینهء«استخدام لیسانسیه‌های آزاد جهت حرفهء دبیری»تفاوت‌ وجود دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) داده‌های جدول فوق نشان‌دهندهء این است که طبق آزمون کندال مقدار معنی‌دار بودن آزمون در سطح 0/50 p توافق نظرات را نشان می‌دهد. بحث و نتیجه‌گیری با توجه به سؤالات اساسی تحقیق و آزمون انجام شده،مهمترین نتایج برای هریک از سؤالات بدین قرار می‌باشد: -در زمینهء گزینش علمی دانشجویان دبیری بین نظر مسؤولان و دبیران تفاوت معنی‌داری‌ وجود داشته است و مسؤولان تأکید بیشتری بر شایستگی علمی داوطلبان داشته‌اند. به‌طورکلی با توجه به تجارب قبلی پژوهشگر،دستاوردهای تحقیقات قبلی و نتایج‌ تحقیق حاضر به مسؤولان،برنامه‌ریزان و سایر دست‌اندرکاران برنامه‌ریزی تربیت دبیر و همچنین مسؤولان آموزش و پرورش و سایر برنامه‌ریزان اقتصادی و اجتماعی‌ پیشنهادهایی ارائه می‌شود: -اولین پیشنهاد به مسؤولان و برنامه‌ریزان است که در درجهء اول،پیش از هر اقدامی، در گزینش دانشجو برای رشته‌های دبیری دقت بیشتری به عمل آورند و در کنار نمرهء امتحانی،عوامل شخصیتی،اجتماعی،علاقه و نگرش دانشجویان نسبت به این رشته‌ها را نیز در نظر بگیرند تا اولا افراد با علاقه وارد رشته‌های دبیری شوند و ثانیا افراد با صلاحیت و لایق از نظر علمی این رشته‌ها را انتخاب نمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.