Skip to main content
فهرست مقالات

سیطره تجربه گرایی در علوم اجتماعی

نویسنده:

(8 صفحه - از 68 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : اجتماعی ،علوم اجتماعی ،طبیعت ،مادی ،تبیین ،هگل ،فهم ،طبیعت‌گرایی ،فلسفه ،روش ،علوم تجربی ،تبیین علی ،تفسیر ،علت ،پدیده‌های اجتماعی ،ضد طبیعت‌گرایی ،جامعه ،جامعه‌شناسی ،ماکس وبر ،روش تبیین پدیده‌های اجتماعی ،علوم طبیعی ،نظریه ،قوانین ،دلیل ،فرهنگی ،ماکس وبر و فهم پدیده ،موضع طبیعت‌گرایان و ضد طبیعت‌گرایان ،مطلق ،ترجمه ،فهم پدیده اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"اما از آن جا که «تبیین دلیلی» بر پایه ضدطبیعت گرایی استوار است، رفتار آدمیان را همچون پدیده های فیزیکی و طبیعی تلقی نمی کند و از این رو، به جای پرداختن به قانونمندی و پیش بینی پذیری، درصدد فهم رفتار فاعلان مختار است؛ چرا که معتقد است «آنان فاعلانی هستند صاحب رأی و نماداندیش که بر وفق درک و حاجت خویش عمل می کنند»([15]) و برای درک عمل آنان، باید به تصویری از جهان آنان و آمال و ارزش هایشان دست یافت. اگر چنین است که تبیین علی بر پیش فرض طبیعت گرایانه استوار است و اگر هدف آن قانونمند کردن پدیده های اجتماعی است که این پدیده ها شامل افعال و اعمال آدمیان نیز می شود، بنابراین، باید در این دیدگاه آدمی کاملا مجبور و خالی از اختیار تلقی شود و همواره در برابر تندباد حوادث همچون پر کاهی به هر سو که حوادث کور اقتضا می کنند، برده شود و حتی افکار و تأملات عقلانی وی نیز متأثر از آن حوادث باشد. ([30]) هر چند وبر را به طور مطلق نمی توان جامعه شناسی دلیل گرا دانست، اما چون وی یکی از برجسته ترین حامیان مکتب تفهمی است و «در این مکتب، فهمیدن بر این اساس استوار است که انسان و یا گروه های انسانی، که موضوع مورد مطالعه جامعه شناسی است، موضوعاتی صاحب اراده و اختیار هستند و ممکن است کارهایی غیرقابل پیش بینی از او دیده شود»([31]) و اساسا این مکتب به عنوان واکنشی در برابر طبیعت گرایان محسوب می شود، وبر را می توان مخالف علت گرایی مطلق دانست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.