Skip to main content
فهرست مقالات

سیطره تجربه گرایی در علوم اجتماعی

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 68 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : اجتماعی، علوم اجتماعی، طبیعت، مادی، تبیین، هگل، فهم، طبیعت‌گرایی، فلسفه، روش

خلاصه ماشینی: "اما از آن جا که «تبیین دلیلی» بر پایه ضدطبیعت گرایی استوار است، رفتار آدمیان را همچون پدیده های فیزیکی و طبیعی تلقی نمی کند و از این رو، به جای پرداختن به قانونمندی و پیش بینی پذیری، درصدد فهم رفتار فاعلان مختار است؛ چرا که معتقد است «آنان فاعلانی هستند صاحب رأی و نماداندیش که بر وفق درک و حاجت خویش عمل می کنند»([15]) و برای درک عمل آنان، باید به تصویری از جهان آنان و آمال و ارزش هایشان دست یافت. اگر چنین است که تبیین علی بر پیش فرض طبیعت گرایانه استوار است و اگر هدف آن قانونمند کردن پدیده های اجتماعی است که این پدیده ها شامل افعال و اعمال آدمیان نیز می شود، بنابراین، باید در این دیدگاه آدمی کاملا مجبور و خالی از اختیار تلقی شود و همواره در برابر تندباد حوادث همچون پر کاهی به هر سو که حوادث کور اقتضا می کنند، برده شود و حتی افکار و تأملات عقلانی وی نیز متأثر از آن حوادث باشد. ([30]) هر چند وبر را به طور مطلق نمی توان جامعه شناسی دلیل گرا دانست، اما چون وی یکی از برجسته ترین حامیان مکتب تفهمی است و «در این مکتب، فهمیدن بر این اساس استوار است که انسان و یا گروه های انسانی، که موضوع مورد مطالعه جامعه شناسی است، موضوعاتی صاحب اراده و اختیار هستند و ممکن است کارهایی غیرقابل پیش بینی از او دیده شود»([31]) و اساسا این مکتب به عنوان واکنشی در برابر طبیعت گرایان محسوب می شود، وبر را می توان مخالف علت گرایی مطلق دانست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.