چکیده:
این پژوهش به بررسی و و اکاوی برنامه های درسی در مدارس متوسط پرداخته و در این باره
فرادیدگاه های پژوهشگران و کارشناسان ر ا در چارچوب دانشی، نظر ی و کاربردی بررسی کرده است .
در این زم ینه، نخست به کاوش در دی دگاه نظری ه پردازان برنامه ها ی درسی پرداخته و فرا د یدگاه و
طبقه بندی های پژوهشگرا نی چون میلر، آیزنر، شوبرت، لو ییس و د یگران را و اکاوانده است . بر ای
نتیجه گیری پو یا، نخست د یدگاه های مطرح شده در د ایره المعارف برنامه درسی را در 4 بند دیدگاه ها ی
نومارکسیستی، ساخت وسازگرایی، بازساز ی گرایی اجتماع ی و بازنگر ی مفهومی؛ بازخوا نی و آنگاه
به شماری مطرح در باره فراد یدگاه ها پرداخته و آنان را به بحث و نظر نشانده است. بر ای یافتن هدف
کاربردی، ر وش توصیفی پیمایشی و جامعه آماری از میان دانش آموزان متوسط با 104 نفر دختر و پسر
نزدیک به برابر، نمونه گیری و به نتیجه مطلوب دست یافته است.
This study aimed to investigate the meta-theory curriculum of high school students took first and second. In terms of the purpose of the method is a descriptive survey.
The research population includes first and second secondary school students studying in schools in the academic year 95 94 was 6 Tehran. From 4496 secondary school students of first and second class of 204 students were selected randomly and a questionnaire completed meta-theories of the curriculum.Results showed:1.The most dominant high school students first and second meta-theory, meta-meta-theory of humanism and the lowest ones were behavioral theory.
2.The meta-theory among students in technical and non-technical high school in two of the first period and the second period there was no significant difference.
3.The students studied in non-technical meta-theory, had a higher tendency; they concluded that most students in first and second period, with traditional teaching methods and curriculum have been challenged. New higher education policies, are coordinated and aligne
خلاصه ماشینی:
بررسی گرایش دانش آموزان متوسطه دورة اول به فرادیدگاههای حاکم بر برنامه های درسی * مهدی ربیع خورهه دانشجوی دکتری ، برنامه ریزی درسی ، دانشگاه اراک ، اراک ، تهران ** فائزه ناطقی استادیار برنامه ریزی درسی ، دانشگاه اراک ، اراک ، تهران *** محمد سیفی گروه فلسفه تعلیم وتربیت ، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک ، ایران (تاریخ دریافت : ٩٦/٠٣/٠١، تاریخ تصویب : ٩٦/٠٥/٠٢، تاریخ چاپ: شهریور ١٣٩٦) چکیده این پژوهش به بررسی و واکاوی برنامه هـای درسـی در مـدارس متوسـط پرداختـه و در ایـن بـاره فرادیدگاههای پژوهشگران و کارشناسان را در چارچوب دانشی ، نظری و کاربردی بررسی کرده اسـت .
قدر مسلم انتظار این است که گرایش دانش آموزان متوسطة دورة اول و دوم بـه فرادیـدگاه هـای حاکم بر برنامة درسی ، که بر پایة فرادیدگاه مبتنی بر مبانی نظری ، فلسفی - ارزشـی ، فرهنگـی و اجتماعی گسترة آموزش و پرورش و هماهنگ با اهداف طراحی شدهانـد، مـورد بررسـی قـرار گیرد.
بخش دوم پرسشنامه ، حاوی پرسش های چند گزینه ای در قالب ٣ سـوال اصـلی اسـت کـه شرح هر یک بدین ترتیب است : در سوال اول؛ دیـدگاههـای بـه کارگرفتـه شـده در طراحـی و تدوین برنامة درسی دورة اول و دوم متوسطة که شامل ٦ دیـدگاه برنامـة درسـی مطـرح شـده توسط ارنشتاین (رفتاری، مدیریتی ، سامانه ای ، علمی ، انسانگرایی و نومفهومگرایـی ) بـود توسـط پاسخ دهندگان مشخص شده اسـت .
Conceptualizing curriculum change, university of London Institute or Education Teaching in Higher Education, Vol6, and No 4.
Engaging the curriculum in Higher Education.