Skip to main content
فهرست مقالات

بحثی در انتقاد و نقد ادبی

نویسنده: ؛

مهر 1380 - شماره 46 (9 صفحه - از 60 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : نقد ادبی ،ادبی ،زبان انگلیسی ،منتقدان ،زبان ادبی ،شعر انگلیسی ،انتقادی ،مورد نقد ادبی ،ادبی زبان انگلیسی ،نقد جدید ،شیوه نقد ،هنر شعر ،جدید ،مورد نقد ،قرار داد ،ادبی زبان ،اواخر قرن ،پیروی می‌کنند ،ارائه داد ،اوایل قرن ،اثری به‌نام ،تلقی می‌شود ،قرار گرفت ،مورد توجه ،قرار داده

نقد، در آوردگاه اندیشه ناب اسلامی، کوششی برای شناختن و شناساندن اثری است به منظور باز نمودن موارد درست از نادرست تا راه تفکر در راستای اصلاح و کمال هموار گردد. پیداست چنین کاری اگر خالی از ستیز و پرخاش و همراه با آگاهی بر اصول و آشنایی با رموز کار باشد، در فراهم سازی بستری مناسب جهت پیشرفت های علمی و همکاری های معنوی نقش سترگ دارد. باور به این حقیقت، زبان و ادب و فرهنگ را به باروری فرهیخته می رساند، شناخت را ژرفا می بخشد، اندیشه ها را پالایش می دهد و یادها و خاطره ها را شیرین و ماندگار می سازد. مبانی نقد ادبی و در غرب با آثار افلاطون، ارسطو، لانجی نوس، و هوراس پدید آمد. در انگلستان، سابقه مباحث مربوط به نقد ادبی، به نویسندگان و نظریه پردازان اومانیست در دوره رنسانس می رسد که عمدتا در حوزه نظری بود. با ظهور «جان درایدن» در قرن هفدهم، دامنه نقد عملی گسترده شد و مسیر تازه ای پیش روی نقد ادبی باز شد. پس از او، «الکساندر پوپ» و «ساموئل جانسون» مسأله نقد را جدی تر ساختند. آن گاه مکتب رمانتیسم پا به عرصه گذاشت و بعد، نقد ادبی وسیله ای شد برای بیان عقاید فلسفی و اجتماعی، که کاربرد غرض آلود آن در این زمینه، عصیان دیگری را دامن زد و مقوله کیفیت تطبیقی در نقد ادبی مد نظر قرار گرفت و با بروز مکاتب گوناگون و عناوین مختلف تا به امروز این امر بهانه نواندیشان و شتاب زدگان پرشور و شر گردیده است و هم چنان پویا نمایی را برای سرپوش گذاری بر برخی کاستی های ناصواب، توجیه گر آثار مسأله دار قرار می دهند و در عالم «های و هوی» هوادارانی هم دست و پا می کنند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.