Skip to main content
فهرست مقالات

عروسک درمانی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : درمانی، کودکان، عروسک درمانی، دانش‌آموزان، دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی، اصلاح رفتارهای سازش نایافته کودکان، رفتار سازشی، بازی‌درمانی، رفتار سازشی کودکان عقب‌مانده، سازشی کودکان عقب‌مانده ذهنی

بازی و بازی درمانی را می‌توان در تعدیل رفتارهای سازشی مورد بحث قرار داد، اما آنچه بیشتر مورد نظر است هدفدار بودن آنها به عنوان برنامه بهبود، تغییر و اصلاح رفتارهای سازش نایافته کودکان استثنائی است.امروزه در اکثر مراکز درمان و مدارس استثنائی ویژه دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر اطاقی تحت عنوان بازی درمانی در نظر گرفته شده که مورد استفاده معلمان و مشاوران استثنائی است، آنها با استفاده از این اسباب بازیها با کمی ابتکار و فعالیت و در نظر گرفتن اهداف آموزشی و پرورشی می‌توانند استفاده بهینه را برده و به خصوص رفتارهای سازشی این دانش‌آموزان را مورد اصلاح و تغییر قرار داده و به حد نسبتا مطلوبی برسانند.

خلاصه ماشینی:

"امروزه در اکثر مراکز درمان و مدارس استثنائی ویژه دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر اطاقی تحت عنوان بازی درمانی در نظر گرفته شده که مورد استفاده معلمان و مشاوران استثنائی است، آنها با استفاده از این اسباب بازیها با کمی ابتکار و فعالیت و در نظر گرفتن اهداف آموزشی و پرورشی می‌توانند استفاده بهینه را برده و به خصوص رفتارهای سازشی این دانش‌آموزان را مورد اصلاح و تغییر قرار داده و به حد نسبتا مطلوبی برسانند. امروزه در اکثر مراکز درمانی و مدارس استثنائی ویژه دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر اطاقی تحت عنوان اطاق بازی درمانی در نظر گرفته شده که مورد استفاده معلمان و مشاوران استثنائی است، آنها با استفاده از این اتاق و وسایل بازی موجود در آن از قبیل عروسکها، خانه‌های چوبی، وسایل خانه در ابعاد کوچک و سایر اسباب بازی‌ها با کمی ابتکار و فعالیت و در نظر گرفتن اهداف آموزشی و پرورشی می‌توانند استفاده بهینه را (1){L elacs ytirutam laicos dnalneiV L} (2){L elacs roivaheb evitpadA L} (3){L eliforp latnempoleved llob-nreplA L} برده و به خصوص رفتارهای سازشی این دانش‌آموزان را مورد اصلاح و تغییر قرار داده و به حد نسبتا مطلوبی برسانند. عروسک درمانی به عنوان یک روش درمانی مؤثر بر تغییر رفتار سازشی دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر پیشنهاد می‌شود شاید که بتوان با استفاده از آن و توجه به جنبه‌های آموزشی و درمانی، سطح کیفی، رفتاری و آموزشی را در اینگونه کودکان به حد مطلوبتری نزدیک ساخت و تسهیل کننده مشکلات بعدی این گروه بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.